55 år gammelt autoværksted i Århus lukker
Ingen unge arvtagere til Rydberg og Søn Autocenter.
VÆRKSTED Et af Århus’ ældste familieejede værksteder, Rydberg og Søn Autocenter A/S på Arresøvej i Risskov, drejer med udgangen af juni værkstedsnøglen om og sælges til et byggeselskab, som laver rækkevis af lejlighedsblokke i området.
- De unge har svært ved at låne penge og har ikke penge til det. I stedet sælger vi nu til et byggeselskab - lidt med armen på ryggen. Ellers ville værkstedet ende i et boligområde, siger Flemming Rydberg til Motor-magasinet.
Værkstedet stopper således med udgangen af juni, og de fire ansatte står uden job. To af dem er dog hjulpet videre til autokolleger, mens det på grund af coronakrisen trods en aftale ikke lykkedes for en tredje svend.
- Medarbejderne har været 100 procent loyale - helt til det sidste, siger Flemming Rydberg.
Bosch Car Service på Stokagervej i Risskov overtager kundekartotek og vinterhjul med videre, mens udstyr og maskiner sælger på net-auktion.
Værkstedet blev i sin tid grundlagt af Flemming Rydbergs farfar, Alfred Rydberg, som var karetmager, og sønnen i firmanavnet var Flemmings far, Ebbe Rydberg.
Værkstedet har gennem årene beskæftiget op til ti mand og været kendt for sit skadescenter samt mekanisk værksted. Desuden har værkstedet de sidste 25 år også haft undervognscenter, de første 20 år som Pava-center og de sidste 5-6 år som Tectyl-center. Værkstedet har været med i kæden Hella Service Partner.
Vemodigt
- Det var min farfar, som i sin tid byggede værkstedet, så det er da vemodigt at skulle lukke det. Jeg kunne måske godt have strittet mere imod, for vi har en god forretning, men det er svært for de unge at overtage værkstedet, og de har svært ved at låne pengene. Min egen far ledte længe efter en afløser, inden han solgte til mig, og jeg turde ikke nu vente længere med risiko for at ende som ham, siger Flemming Rydberg.
Med salget er det ikke planen at gå på pension.
- Jeg er åben over for tilbud og har dog 40 års erfaring fra branchen at trække på. Men jeg er ikke længere interesseret i at skrue på biler fra morgen til aften, siger han.
Med i bestyrelser
Ved siden af at drive sit værksted har Flemming Rydberg også gennem årene siddet i bestyrelsen i Pava-forhandlerforeningen samt i rådet under Tectyl (Eurodeal). Han har også siddet med i lokalbestyrelsen for det tidligere CAD (DBR) samt hos SKAD, ligesom han har været formand for den hedengangne Celette-Ringen.
- Jeg beholder mit CVR-nummer og kunne også overveje at arbejde som konsulent eller på deltid i branchen, siger Flemming Rydberg, hvis kone, Lene Rydberg, der har passet kontoret på værkstedet og fungeret som blæksprutte, heller ikke er klar til at gå på pension.