Motorstyrelsen klar til vurderinger
VÆRDI Motorstyrelsen overtager fra den 1. juli værdifastsættelsen af alle køretøjer, der bliver eksporteret. Hidtil har selvanmeldere foretaget vurderingen af over halvdelen af køretøjerne, men Folketinget besluttede i 2019, at selvanmelderordningen ved eksport skal ophøre. Det skete efter en lang række tilfælde af svindel. Det betyder, at Motorstyrelsen skal behandle langt flere sager end tidligere.
- Vi har ansat flere medarbejdere til at foretage værdifastsættelser, og de har fået en grundig oplæring hos erfarne kolleger. Jeg er overbevist om, eksportørerne vil opleve, at medarbejderne har forberedt sig grundigt på opgaven, siger direktør Jens Otto Størup fra Motorstyrelsen.
Svindel for milliarder
Ifølge en Skatteministeriets Koncernrevision havde bilbranchens brodne siden 2002 haft fri adgang til statskassen via selvanmelderordningen, der ifølge rapporten har kostet den danske stat milliarder af kroner.
Når en bil eksporteres ud af landet, havde bileksportørne mulighed for selv at anmelde bilens værdi over for skattevæsenet og få den resterende registreringsafgift refunderet. Men de angivne værdier lå ofte over skattevæsenets egne værdier. Skatteministeriets Koncernrevision vurderede, at der alene i 2016 blev svindlet med registreringsafgiften for 105 millioner kroner. Det fik den daværende regering til at stoppe ordningen, og et enigt Folketing besluttede i foråret 2019, at det skulle være Motorstyrelsen, som værdiansatte biler, der skal eksporteres. Det sker fra 1. juli. |
IT-system fra Auto IT
Han tilføjer, at Motorstyrelsen ser frem til et konstruktivt samarbejde med eksportørerne, som kan forvente en effektiv sagsbehandling. Det skyldes blandt andet, at Motorstyrelsen efter sommer tager værktøjet Estimatic - en semiautomatisk værdifastsætter - i brug. Estimatic skal understøtte arbejdet med at værdifastsætte køretøjer og medvirke til at gøre sagsbehandlingstiden kortere og skabe en mere ensartet sagsbehandling.
Motorstyrelsen undertreger dog, at Estimatic er blot ét af flere tiltag, der er gjort for at styrke regelefterlevelsen på området, efter selvanmelderordningen blev afskaffet som led i den politiske aftale fra 2019.
- Flere køretøjer er indkaldt til besigtigelse, kontroltrykket er øget, og der er foretaget toldsyn af alle biler, der er blevet eksporteret. Derudover er en ny model for sikkerhedsstillelse indført (trappemodellen), og der er taget initiativ til at skærpe sanktionerne, hvis reglerne ikke bliver overholdt. I forvejen havde Motorstyrelsen sat øget fokus på eksportdokumentation, og den såkaldte kravlegårdsordning (vejledning) for nye eksportører blev forlænget, siger Jens Otto Størup. bauer