Nordjysk brændselscellefabrik forsinket
Ti spader var der i brug, da brændselscelle-producenten Blue World Technologies (Blue World) tog første spadestik til verdens største methanol-brændselscellefabrik på Aalborg Havn i september sidste år.
For enden af spaderne stod blandt andre Aalborgs borgmester, Thomas Kastrup Larsen, de tre stiftere af Blue World, Mads Bang, Mads Friis Jensen og Anders Korsgaard, samt fem repræsentanter fra Blue World Technologies’ kinesiske samarbejdspartnere og kunder.
Fabrikken på 5.285 kvadratmeter vil få en årlig produktionskapacitet på 750 MW, svarende til 50.000 brændselscelleenheder.
Der er bare det ved det, at der her ni måneder efter første spadestik stadig er en bar mark, hvor fabrikken skulle have været.
- Vi befandt os pludseligt i en situation, hvor vi, sammen med Aalborg Havn, måtte reprojektere, da det viste sig, at jordbundsforholdene på grunden ikke var til, at vores projekt kunne opføres på en rentabel måde, siger CEO Anders Korsgaard om årsagen til, at fabrikken lader vente på sig.
Man må være kreativ
Eftersom Blue World allerede har indgået aftaler om leverancer af brændselsceller til blandt andet den kinesiske bilproducent Aiways, skal der trods manglende fabrik stadig produceres brændselsceller.
- Man må være kreativ. Det, der ikke produceres her, produceres andre steder i Danmark eller i udlandet, siger Anders Korsgaard uden at løfte sløret for, hvor og hos hvem der midlertidigt produceres.
Han vil heller ikke hverken be- eller afkræfte, om der produceres hos Danish Power Systems, som Blue World købte 15 procent af sidste år. Blot anerkende, at det går ’skidegodt’ i samarbejdet, og at der er masser af synergi mellem de to selskaber.
Danish Power Systems' kernekompetence er den MEA-teknologi (membrane electrode assembly), der er en af kernekomponenterne i brændselscellestakken.
Så kom corona
Lige da Anders Korsgaard og det øvrige ledelsesteam havde fået skruet en midlertidig produktion sammen, kom coronakrisen og stak yderligere en kæp i hjulet.
- Heldigvis fik vi produceret til lager før krisen, og nogle af delene produceres som sagt her i landet, så noget kan vi da lave, men det påvirker os, at vi ikke har samme muligheder for at rejse ud, som vi plejer. Vi mangler snart nogle af vores komponenter, siger Anders Korsgaard.
- Heldigvis åbner verden mere og mere op. Det gælder både for Danmark, men også for nogle af de andre lande, vi opererer i. Det giver os mulighed for inden længe at genopstarte vores midlertidige produktion.
I detaljer med tingene
Selvom der har været udfordringer nok at tage af, er Anders Korsgaard generelt opløftende optimistisk. Også om den ekstratid, som coronakrisen har tildelt os alle.
- Vi har testet prototyper på både stak- og komponentniveau, og brugt tiden på at komme i detaljer med ting. Så vi føler, vi står et godt sted, siger Anders Korsgaard.
Selvom Blue World har fået udnyttet tiden med Covid-19 og coronavirus fornuftigt, har der dog været lidt malurt i bægeret trods alt.
Coronakrisen har nemlig betydet, at Blue World har måttet afskedige otte medarbejdere, og det huer ikke Anders Korsgaard.
- Det er aldrig sjovt at afskedige medarbejdere, og særligt ikke, når det er dygtige, dedikerede medarbejdere, der har været med til at bygge Blue World op. Men som ny virksomhed, der her i opstartsfasen er afhængig af investeringer, er vi bare ekstraudsatte, når krisen kradser, og så er vi nødt til at vise rettidig omhu og tilpasse os situationen, udtaler Anders Korsgaard.
En trædesten
Tilbage ved den fabrik, der skulle have ligget på Østhavnen i Aalborg. Den er ikke droppet - faktisk langt fra. Projektet er som sagt blot reprojekteret.
- Vi har fundet en trædesten, hvor vi opfører en mindre pilotproduktion i første omgang for derefter at opføre den store fabrik. Det giver os mulighed for hurtigere at komme i gang, som situationen er nu, og samtidig også at opnå yderligere produktionserfaring, som vi kan bringe med videre. Vi er ved at forhandle den endelige løsning på plads med Aalborg Havn, siger Anders Korsgaard.
Der kommer altså en fabrik på havnen, men hvornår fabrikken kan stå klar til at starte produktionen op vides ikke. Det forventes dog, at der er fuld produktion på 50.000 enheder om året i 2024-2025 – og til den tid også 500 ansatte.
Om Blue World Technologies Blue World Technologies eller Blue World udvikler og producerer methanolbrændselsceller til brug i biler og andre køretøjer. Blue World fokuserer udelukkende på methanol som drivmiddel, et simpelt, flydende, vedvarende og omkostningseffektivt brændstof, der nemt kan lagres, transporteres og eksporteres. Blue World er fokuseret på højtemperatur PEM-teknologien kombineret med methanol-reformering. Kombinationen sikrer et simpelt system med høj konverteringseffektivitet samt opfylder designkrav i forhold til vægt og volumen. Løsningen sikrer et køretøj med alle fordelene: lang rækkevidde, hurtig optankning, ingen skadelige emissioner samt lavere brændstofomkostninger. Hovedkvarteret for Blue World er i Aalborg. Ydermere planlægger Blue World at have udviklings- og produktionsaktiviteter i kernemarkeder for at optimere logistikken og sikre nærhed til kunderne. Blue World er stiftet af Mads Bang, Anders Korsgaard og Mads Friis Jensen. |