Blandet portefølje hjælper Michelin igennem første halvår
Den franske dækproducent personificeret ved den altid glade Michelinmand har også i disse tider grund til at smile – trods alt.
Selv om coronakrisen har sat en kæp i hjulet for tusindvis af virksomheder, og til dels også Michelin, er det første halve år ikke endt så skidt som frygtet.
Det nyligt offentliggjorte halvårsregnskab viser, at der trods et overordnet fald i omsætningen stadig er vækst at hente på markederne for store specialdæk.
Et omsætningsfald på 20,6 pct. i årets første seks måneder dækker over en fremgang på 1,6 pct. fra segmentet på over 18 tommer samt specialdæk til eksempelvis landbrugsmaskiner og luftfart.
- Efter de seneste måneders hidtil usete krise vil jeg gerne udtrykke min enorme stolthed over engagementet fra vores teams, som har gjort Michelin i stand til at fuldføre sine forpligtelser over for forbrugerne, lokalsamfundene og vore kunder. I denne stadig så usikre tid forfølger Michelin fortsat konkurrenceinitiativer for at bevare sin førerposition i dækbranchen, udtaler Florent Menegaux, Michelins adm. direktør, i forbindelse med regnskabet.
Det ændrer dog ikke på, at resultatet af den primære drift, ebit, er styrtdykket med 86,8 pct. til 177 mio. euro – svarende til 1,3 mia. kr.
Indtil videre har coronakrisen betydet en tilbagegang for Michelins dæk til personbiler på 24 pct. på verdensplan. Værst var april måned, hvor salget faldt med hele 46 pct. Generelt har krisen været hårdere på det nordamerikanske og europæiske marked, mens det kinesiske marked ligefrem har budt på vækst i både maj og juni.
Michelin forventer, at ”dækmarkederne for personbiler og varevogne vil falde med 15-20 pct. i løbet af året”, står der i regnskabet.