Land Rover taber strid om eneret til Defender-formen
Land Rovers vel nok mest ikoniske firhjulstrækker, Defender, har mistet sin særstatus, efter den britiske patentdomstol har afvist, at den firkantede form på bilen er særegen nok til at kunne kaldes et varemærke.
Det har patentdomstolen netop afgjort.
Dermed lægges der låg på en næsten fem år lang strid om rettighederne til den rustikke form på karrosseriet.
Afgørelsen giver den britiske kemivirksomhed Ineos, som blandt andet også ejer et cykelhold og er sponsor af Formel 1's Mercedes-hold, grønt lys til at fortsætte med produktionen af sin kommende firhjulstrækker, Grenadier.
Sagens kerne
Tilbage i 2015 fandt Ineos' bilentusiastiske ejer, Jim Ratcliffe, ud af, at Jaguar Land Rover ville udfase Defenderen og henvendte sig for at høre, om det var muligt at overtage dele af produktionsapparatet for at videreføre firhjulstrækkertraditionen.
Efter få ugers dialog brød forhandlingerne dog sammen, og Jaguar Land Rover skrev efterfølgende til Ineos, at en eventuel produktion af biler med samme udtryk som Defenderen ville blive betragtet som et brud på JLR's ophavsret til modellen.
Derefter blev sagen taget videre til patentdomstolen, hvor det nu er konkluderet, at den almindelige forbruger næppe sandsynligt vil forbinde en firkantet firhjulstrækker med mærket Land Rover, hvorfor JLR ikke kan varemærke formen.
Som reaktion skrev Land Rover i en meddelelse oven på afgørelsen:
"Land Rover Defender er et ikonisk køretøj, som er en del af Land Rovers fortid, nutid og fremtid. Dens unikke form er letgenkendelig og er indbegrebet af Land Rover-brandet verden over."
Omvendt udtrykte Ineos således efterfølgende:
"Formen på Defenderen udgør ikke et varemærke for JLR's produkter. Vi fortsætter med vores lanceringsplander og glæder os til at sende Grenadier på markedet i 2021."