23948sdkhjf

Kontrolsystem bakker autolakererne op

Adgang til systemet Eurolak kan sikre autolakerere at fremsende de helt rigtige tilbud til kunder og samarbejdspartnere, da Autotaks kan have fejl og mangler.

TJEK Hver en krone tæller for mange autolakerere. Så det er afgørende vigtigt, at skadesarbejde på bilerne bliver gjort rigtigt op. Hvis man udbedrer lakskader på biler, og samtidig laver forsikringsskader beregnet i Autotaks, kan det være en stor fordel at kende til det fælleseuropæiske Eurolak-system. Eurolak kan hjælpe autolakerere med at føre kontrol med taksatorgodkendte lakrapporter og samtidig sikre dem korrekt betaling for deres opgaver.

Nicky Bobak er leder og chefkonsulent af AutoBranchen Danmark afdeling målrettet eftermarkedet og autolakering. Her hjælper og rådgiver man dagligt brugere af Autotaks. Og i flere tilfælde er netop det med til at understrege behovet for kendskabet til Eurolak.

- Eurolak er et effektivt system og redskab til at lave prisberegninger af lakskader på biler. Hos AutoBranchen Danmark bruger vi ofte Eurolak til at kontrollere skadesrapporter, hvis vi har mistanke om, at der har sneget sig fejl eller mangler ind i det danske Autotaks. Dermed bruger vi også Eurolak i rådgivningen til de skadesopgørelser, som er vigtige for den korrekte betaling, fortæller Nicky Bobak.

Eurolak er fundamentet

Eurolak er det system, som det danske Autotaks trækker sine lakdata fra. Autotaks drives af Forsikring & Pension (F&P) og er afgørende for alle, som udbedrer lak- og karrosseriskader på biler i Danmark, når de skal beregne det samlede beløb, som forsikringsselskabet skal betale for reparationen.

Eurolak en slags dobbeltkontrol 

Eurolak er et program til at prisberegne skader på biler relevant for autolakerere. Det er et fælleseuropæisk system, som blandt andet leverer data til det danske Autotaks, der ejes og drives af Forsikring & Pension (F&P). Eurolak er et meget simpelt lakberegningsværktøj, som kan bruges som en slags dobbeltkontrol af blandt andet autolakererens arbejdsløn, materialer og behandlingsmønstre. Og det kan afsløre fejl i Autotaks. 

- Men som med alle andre systemer, der løbende opdateres, kan der opstå fejl eller mangler, som kan afsløres ved hjælp af Eurolak. På den måde bruger vi også fra tid til anden Eurolak i den vigtige dialog med F&P, så vi i fællesskab sikrer, at Autotaks kører så fejlfrit som muligt, siger Nicky Bobak og fortsætter:

- Det er virkelig vigtigt i forhold til, at vores medlemsvirksomheder og brugere af Autotaks generelt opnår den korrekte betaling for det arbejde, de udfører med autolakering og karrosseriskader.

Redskab til at give tilbud

En anden fordel ved at bruge Eurolak-systemet er, at autolakerere vil kunne udarbejde tilbud og opgøre lakskader. Hertil er der også muligheder for integration med planlægnings- og regnskabsprogrammer. Det er med til at sikre, at autolakereren minimerer arbejdsprocessen i bogholderiet.

Der er desuden flere modelvarianter i Eurolak, som i Autotaks kun kan beregnes som "fantom-modeller" - altså modeller som ligner den reelle skade, man har stående på værkstedet. Og hvorfor mangler disse modeller så i Autotaks?

- Det skyldes, at modelregistret i Autotaks tilkøbes hos F&P ud fra et givent salgstal på det danske marked. Da Eurotaks dataregister kommer direkte fra opmålinger på bilfabrikkerne, vil der altid være et fyldestgørende modelregister i Eurolak, forklarer Nicky Bobak og tilføjer:

- Tilbudsgivning er vigtigt for mange lak-virksomheder, og her kan man, med en adgang til Eurolak, være sikker på, at man fremsender de helt rigtige tal til kunder og samarbejdspartnere. Det er afgørende for bundlinjen i sidste ende på et stærkt konkurrencepræget marked.



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205