Branchekommentarer til nyt DAT-takseringssystem
Kommentarerne til det nye og konkurrerende system til skades-taksering, DAT fra Eflow A/S, møder bifald fra autobranchen, men også frygt for, at det ikke finder vej ud til værkstederne og indpas hos forsikringsbranchen. Læs kommentarerne her:
SKAD: Resultat af års indsats
"SKAD er utrolig glad for, at det efter flere års målrettet indsats, nu er lykkedes at få DAT skadesopgørelsesprogrammet til Danmark. I mange år har vi haft målsætningen at skabe grobund for, at der kommer yderligere et program til opgørelse af skader, som kan skabe ligevægt og fri konkurrence.
Danmark er det eneste land, hvor forsikringsselskaber udbyder et program, som også påvirkes af selskaberne. DAT giver mulighed for den rigtige opgørelse, og det har vi brug for i Danmark.
DAT programmet fra Deutsche Automobil Treuhand, der anvendes af vores søsterorganisationer syd for grænsen, kan håndtere alle typer køretøjer, og vi er særlig glade for, at autolakererne nu kan løsne deres bånd, som mange gerne vil, og vælge frit.
Det er positivt, at DAT, gennem Eflow A/S, får en udbyder med stor kompetence. Alle kan anvende DAT uden nogen bindinger til hverken brancheorganisationer eller krav om køb af andre varer. Og det skal der være mulighed for."
Thomas Krebs, direktør i SKAD, brancheorganisationen for lakerere og køretøjsbyggere
Dansk Bilbrancheråd: Systemet får næppe fat
"I Dansk Bilbrancheråd hilser vi enhver realistisk og seriøs konkurrence til Autotaks/Forsi velkommen, og ser frem til nærmere bekendtskab med dette nye DAT-system. Vi er i sat i verden for at sikre vores medlemsvirksomheder fair behandling, og det har de ikke fået i årevis på især reparationstiderne i Autotaks/Forsi, der giver forsikringsselskaberne svimlende besparelser på værkstedernes bekostning.
Jeg er personlig af den opfattelse, at forsikringsselskaberne ikke vil godtage dette nye branchetiltag. Autobranchen har tidligere forsøgt sig med det svenske system Cabas, som alternativ med mere realistiske data, der blev afvist af forsikringsselskaberne med hård hånd, fordi forsikringsbranchen ikke vil se deres lukrative system glide dem af hænde.
Autobranchen er oppe mod stærke aktører, og har nok desværre ikke en hattemands chance for at bringe nyt på banen. Det er ærgerligt at måtte sige, at vi i autobranchen må finde os i vilkårene. Autobranchen har tidligere samlet henvendt sig til Konkurrencestyrelsen, men måtte gå derfra med uforrettet sag.
Dog vil vi i Dansk Bilbrancheråd fremover være mere opmærksomme på, om forsikringsselskabernes store alliance gennem Forsikring & Pension overholder de myndighedsvilkår, der i sin tid blev sat op for anvendelsen af systemet.
Erik S. Rasmussen, direktør i brancheorganisationen Dansk Bilbrancheråd
AutoBranchen Danmark: Mere gennemsigtighed
"AutoBranchen Danmark ser meget positivt på det nye takseringssystem, som måske kan blive en konkurrent til Autotaks. Vi håber, at det nye system vil være med til at sikre mere gennemsigtighed i markedet, da det er en af de store udfordringer med Autotaks. Når det er sagt, så vil det nye system have sine udfordringer. Når det er et tysk system, der er baseret på tyske priser, vil det blive spændende at se, hvordan de løser udfordringen med at få retvisende danske priser ind i systemet. Samtidig håber vi, at Forsikring & Pension vil se positivt på det nye system, som gennem den frie konkurrence også kan være med til at udvikle Autotaks.
Nicky Bobak, eftermarkedschef i brancheorganisationen AutoBranchen Danmark
Bilbranchen: Mere nuanceret grundlag
"Jeg fornemmer, der generelt er en fortsat stor opbakning i branchen til brugen af Autotaks. Men vi har indenfor de seneste år set eksempler på opgørelser i systemet, der, efter vores medlemmers vurdering, ikke er korrekte i forhold til producenternes egne tider. Derfor er det altid godt med adgang til nye takseringssystemer som DAT, der kan give et mere nuanceret grundlag for forhandlingen mellem det enkelte værksted og forsikringsselskab.
Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i brancheorganisationen Bilbranchen