Partier vil have en million grønne biler i 2030 trods milliardudgift
Der er ingen vej uden om at få mindst en million nul- og lavemissionsbiler på vejene i Danmark i 2030.
Det siger flere partier, efter at kommissionen for grøn omstilling af personbiler mandag har fremlagt den første af to delrapporter om omstillingen fra konventionelle biler til grønne biler.
Af rapporten fremgår det, at det vil koste samfundet 5,7 milliarder kroner at nå en million grønne biler i 2030.
- Det er vigtigt, at vi ikke ryster på hånden, så snart vi kan se, at den grønne omstilling bliver dyr og besværlig, siger SF's klimaordfører, Signe Munk, i en skriftlig kommentar.
- Vi skal finde løsninger, hvor vi både når vores tårnhøje grønne mål og ikke sender regningen til dem, der har mindst, siger hun.
SF vil stoppe salget af de mest klimabelastende benzin- og dieselbiler i 2022 og sørge for, at kun grønne biler bliver solgt fra 2028.
Et forbud mod salg af benzin- og dieselbiler er dog i strid med EU-reglerne og kan derfor ikke realiseres på nuværende tidspunkt.
De Radikale ser positive takter i rapporten fra kommissionen.
Herunder muligheden for at beskatte biler i forhold til, hvor meget CO2 de udleder. Men også muligheden for at give tilskud ved køb af elbiler i perioden frem mod 2030.
De Radikale ønsker at tage penge fra det økonomiske råderum til at finansiere nogle af udgifterne til at nå i mål med en million grønne biler.
- Vi har også sagt, at vi over de næste ti år gerne vil afsætte to milliarder kroner om året i det, vi kalder grønt råderum.
- Omstillingen af transporten er enormt vigtig, hvis vi skal have nogen chance for at nå i mål i 2030.
- Derfor er vi klar til at se på afgiftssystemet, og vi er villige til at bruge noget af råderummet, siger klimaordfører Ruben Kidde (R).
Hos Enhedslisten har man en målsætning om, at der i 2030 skal være 1,2 millioner elbiler på vejene.
Klimaordfører Mai Villadsen (EL) er langtfra imponeret af kommissionens rapport, som hun mener, giver for små CO2-reduktioner.
- Det er meget tydeligt, at den her rapport blev bestilt på et tidspunkt, hvor 70 procentsmålet (med CO2-reduktion, red.) for Danmark ikke var sat.
- Derfor er de økonomiske benspænd i rapporten i højsædet, mens klimaet kommer i anden række, siger hun.
Regeringen har en ambition om at få EU med på at forbyde salg af fossile biler fra 2030. Det er dog ikke godt nok, mener Enhedslisten.
- Heldigvis står vi ikke alene med ønsket, det ved jeg, at Frankrig også arbejder for.
- Derfor mener jeg, at statsminister Mette Frederiksen (S) omgående burde ringe rundt til sine europæiske kolleger og sikre, at der bliver lavet en grøn alliance, så det her kan lade sig gøre, siger Mai Villadsen.
Socialdemokratiet lancerede i 2018 et mål om at få 500.000 grønne biler på vejene i 2030. Efter at partiet dannede regering sidste år, har man ikke meldt et andet konkret tal ud.
Skatteminister Morten Bødskov (S) forsikrer imidlertid, at "regeringen ønsker den grønne omstilling".
- Og da transportområdet står for godt en fjerdedel af de samlede CO2-udledninger, er bilerne et skridt på vejen til at opnå regeringens 70 procent-målsætning i 2030, siger han til Skatteministeriets hjemmeside.
/ritzau/
Kilde: /ritzau/