Værkstedskæde anklages for vildledende markedsføring
SAGSANLÆG Brancheforeningen De Danske Bilimportører har lagt sag an mod værkstedskæden Skorstensgaard. Importørerne mener, at Skorstensgaards markedsføring er i strid med god markedsføringsskik, og at kæden derfor overtræder markedsføringsloven.
Skorstensgaard har markedsført sig som værende billigere i pris og med samme servicekvalitet som De Danske Bilimportørers medlemmer – de autoriserede mærkeværksteder.
Retssagen blev indledt tirsdag i Sø- og Handelsretten i København.
Skorstensgaards koncept er bygget op omkring billige priser og højt serviceniveau, og sådanhar det ifølge dem selv været siden grundlæggelsen af firmaet i 2009.
”Vi matcher tyske værkstedspriser. Op til 40 % billigere end mærkeværkstederne,” er kædens slogan.
Ingen dialog mellem parterne
De Danske Bilimportører mener at kunne bevise, at hverken prisen eller servicekvaliteten hos Skorstensgaard lever op til det, som deres markedsføring lover.
God markedsføringsskik handler om, at erhvervsdrivende ikke må love guld og grønne skove, hvis ikke de kan overholde det. Og det gør Skorstensgaard ikke, mener importørerne.
Sagen startede, da Skorstensgaard blev kontaktet af De Danske Bilimportører i februar 2019. I sommeren samme år modtog de en stævning. Siden da har parterne ikke været i dialog.
Hverken De Danske Bilimportører eller Skorstensgaard har villet udtale sig om den verserende sag.
Imidlertid kommenteres sagen på Skorstensgaards hjemmeside. Her siges det bl.a:
- Vi har belæg for udsagnene. Her på siden lægger vi beviserne frem, så du kan se dem blåt på hvidt.
- Men vi ved også godt, at ikke alle er lige tilfredse med, at vi disrupter autobranchen og skubber til status quo. For når vi sænker priserne, udfordrer vi konkurrenterne. Derfor skal Sø- og Handelsretten nu tage stilling til en række markedsføringsudsagn i autobranchen, hvilket er helt fint. For hos Skorstensgaard har vi dokumentationen i orden.
Der er afsat tre dage til sagen. Der ventes dom til oktober.
Kilde: /ritzau/