Bilhus gearer op efter generationsskifte
KONCEPT For mere end 50 år siden begyndte Per Sand-Jensen at sælge biler i Silkeborg, og gennem årene har virksomheden vokset sig stor i Danmark, men også i Tyskland. Efter et halvt århundrede bag rattet har Per Sand-Jensen nu taget titel af bestyrelsesformand og overladt virksomhedens daglige drift til sønnerne Lasse og René Sand-Jensen, som allerede har igangsat omfattende planer for virksomhedens udvikling.
Beslutningen blev også hjulpet på vej af den øgede digitale kundeadfærd i bilbranchen generelt, samt en tendens til stigende omsætning af biler hentet hjem på bestilling fra udlandet.
Alt under ét tag
Samtidig giver udviklingen anledning til at skabe et mindre fragmenteret bilhus, hvor alle funktioner og serviceydelser kan samles under et tag og dermed danne rammerne omkring et fortsat bredt og spændende udvalg af premiumbiler.
- Det giver samtidig den nye generation mulighed for, at skabe deres egne rammer omkring videreførelsen af bilforretningen. I den henseende er der flere scenarier på tegnebrættet og på længere sigt finder bilhuset måske en mere hensigtsmæssig placering end midt i et centerområde.
Digitalisering og kundeadfærd
Forbrugerne i almindelighed og bilmarkedet i særdeleshed er gennem de sidste 2-3 år blevet mere og mere digitale, og gennem corona-krisen er trenden og behovet blevet endnu tydeligere. Det har bekræftet Sand Jensen Automobiler i deres planer for yderligere digitalisering af bilforretningen.
I den direkte kunderettede del af digitaliseringen vil Sand Jensen Automobiler fokusere på tre primære værktøjer; Det første er virksomhedens Direct Leasing koncept, der med sin transparente prisstruktur viser kunderne præcis hvad de får og hvad det koster, og dermed har skabt en ikke tidligere set åbenhed over for markedet. Det andet er den dynamiske online prisberegner på flexleasing, og det tredje, som blev taget i brug tidligere på året, er personlige videofremvisninger.
To generationer i parløb
Hvor René Sand-Jensen som salgsdirektør vil tage sig af frontlinjerne, tager broderen Lasse Sand-Jensen ansvaret i maskinrummet. Han har stået i spidsen for Autohaus Sand Jensen GmbH i Flensborg siden etableringen for 14 år siden, og står nu også i spidsen for forretningen i Silkeborg sammen med den mangeårige administrerende direktør Anker Lemminger. I fremtiden vil Lasse og René Sand-Jensen i fællesskab drive virksomheden og de to brødre er meget afklarede omkring rollefordelingen.
Lasse Sand-Jensen har netop igangsat implementeringen af et nyt CRM-system, der vil gøre det markant nemmere at holde struktur på den salgsmæssige del af forretningen, og han står på den måde for digitaliseringen bag facaden. bauer