23948sdkhjf

Kvinder vælger mindre biler end mænd

Der er nu bevis for, at kvinder mere er til små biler - og mænd til store. Det viser ugens analyse fra Voxmeter.

UGENS TAL Nok er betegnelsen ’konebil’ en anelse nedsættende, men faktisk viser ugens tal fra Voxmeter, at kvinder vælger en mindre øse. Blandt dem, som køber mikro- og minibiler, er henholdsvis 68 procent og 61 procent. kvindelige forbrugere.

Mændene dominerer derimod de større bilklasser. For MPV- og SUV-markederne er tallene byttet, så henholdsvis 65 og 60 procent af markedets forbrugere mænd. Det er også mænd, der køber sport- og luksusbiler (73 procent). Det højeste tal er dog for markedet for minibusser, hvor det er 85 procent af mændene, der foretrækker disse.

De mellemstore biler er nogenlunde ligeligt fordelt mellem kønnene.

Det skal i sandhedens interesse understreges, at det ikke eer flertallet af kvinder, der væger de små biler. Det er faktisk kun 30 procent. Men i forhold til mænende, er der flere kvinder, der er lune på de mindre køretøjer. 

Hver tredje solgte er en SUV

De mellemstore biler udgør ca. 16 procent af nybilsalget (år til dato 2020), mens markedet for mikro- og minibiler udgør henholdsvis 9 og 23 procent. De store har en markedsandel på godt 10 procent. SUV’erne udgør den største andel med et salg på 33 procent.

Når SUV’er har større faktisk salg end forventet salg, kan det skyldes, enten at mange bilkøbere ikke er klar over, de køber en SUV, eller også er de i markedet for en mellemklassebil, men ender med at købe en SUV.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109