23948sdkhjf

Kunstig intelligens i bilens lys redder liv

Lys tilpasset omgivelserne, og som kommunikerer med fodgængere og andre køretøjer, er på vej - for ringe lys er blandt de største ulykkesfaktorer.

UDVIKLING Mens vi venter på de selvkørende og digitalt opkoblede biler, arbejder udviklere og leverandører i autobranchen på at skabe ny former for kunstig intelligens i også bilens lyskilder for at hjælpe førere af køretøjer.

Udviklingen inden for kunstig intelligens, også kaldet AI, til biler er gået hurtigt i de seneste år med opfindelser som automatisk nødbremse, vognbaneassistent og adaptiv fartpilot. Men de færreste ved formentlig, at AI til bilens belysningssystemer, med mikro-LED og adaptive elpærer, kan øge trafiksikkerheden ved at tilpasse sig omgivelserne og endda fokusere på opdagede objekter, mennesker og dyr i horisonten.

Ifølge tal fra FDM har 48 procent af alle danske biler mangelfuldt lys - og med over 2,6 millioner personbiler på de danske veje har langt over en million biler dermed en lygtefejl.

Udviklingen eksploderet

Kunstig intelligens er derfor et af de områder, som er i søgelyset hos både producenter og forskere indenfor billys. Målet er at udvikle adaptive lyskilder, der skal øge trafiksikkerheden og sætte fokus på potentialet for smarttænkende billys.

En af de store aktører er Lumileds, som er producent af Philips autopærer, der leverer avancerede lyskilder til biler og er blandt de ledende i branchen for smarttænkende billys.

Anders Grønbech, Business Development Manager for Lumileds, fortæller, at AI billys er et forretningsben, som der bliver arbejdet intenst på at kortlægge for at finde potentialet inden for intelligente lyskilder.

- Udviklingen inden for AI på bilmarkedet er eksploderet den seneste tid med alskens teknologier og innovationer, der skal øge trafiksikkerheden og mindske færdselsuheld, siger Anders Grønbech og fortsættre:

- Undersøgelser fra blandt andet Vejdirektoratet viser, at lys er blandt de største ulykkesfaktorer med relation til køretøjet. Årsagen er, at når sigtbarheden falder, så forlænges bilistens reaktionstid. Dårlig belysning er derfor et af de mest oversete trafikproblemer i Danmark.

Flere sekunders forskel

Ved at understøtte det menneskelige udsyn med intelligente lygter kan vigtig reaktionstid sikres. De fleste trafikuheld sker i de sene aften- og nattetimer. Hvis man fx kører i mørke på en tåget landevej med cirka 60 kilometer i timen, kan den rigtigt tilpassede lyskilde forlænge bilistens reaktionstid med 2,5 sekunder. Det kan være forskellen mellem uheld og undvigelse.

Tryg og sikker køreoplevelse

Ambitionen er, at man inden for en overskuelig fremtid kan gøre særligt automatisk tilpassende lyskilde-teknik til allemandseje, der hjælper chaufføren ved at tilpasse lyset til omgivelser, og som samtidig kan fokusere på fareobjekter i horisonten.

Med andre ord vil bilens lyskilder kommunikere mere aktivt med omgivelserne - om det er vejskilte, andre bilister, fodgængere, vejkryds eller andre forhindringer.

- Kunstig Intelligens kan medvirke til at komme færdselsuheld til livs og sikre de bedst mulige forudsætninger for en tryg og sikker køreoplevelse. Det er derfor vigtigt for os hele tiden at følge med og se, hvor teknologien er på vej hen, og hvordan vi kan bruge nye potentialer til at øge sikkerheden på vejene.

- Lys kan være forskel på liv eller død. Derfor har det været nærlæggende at se på, hvordan vi i fremtiden bedre kan gøre brug af kunstig intelligens til at understøtte køreoplevelsen, siger Anders Grønbech.





Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125