23948sdkhjf

Danskerne køber grønne biler som aldrig før

Salget er personbiler faldt med 18 procent i oktober - men salget af elektrificerede biler sætter rekord.

BILSALG Den stadig uafklarede situation om bilafgifter har sat sine spor i salget af personbiler i oktober, hvor der kom 17,9 procent færre nye personbiler ud på de danske veje sammenholdt med oktober sidste år, hvor der blev indregistreret 18.336 nye biler.

Med de 15.071 nyregistreringer i den forgangne måned er ÅTD-salget for 2020 nu oppe på 157.231 personbiler. Det er 18,1 procent under sidste års niveau ved samme skæringsdato.

Kigger man udelukkende på elektrificerede biler, er der dog mere grund til optimisme. Her fortsætter el- og plug-in hybridbilerne den gode udvikling med salg, der ligger henholdsvis 234,5 og 285,5 procent højere end salget i fjor. Dermed var næsten hver femte nye bil i den forgangene måned opladelig.

Top 20 i oktober

Total for oktober 15.071

1 Peugeot 208 625
2 Toyota Yaris 411
3 Peugeot 2008 395
4 Opel Corsa 371
5 Nissan Qashqai 367
6 Toyota Aygo 360
7 Renault Captur 338
8 BMW 3’er 309
9 Volkswagen Polo 304
10 Hyundai i10 281
11 Kia Niro 271
12 Mercedes-Benz A-Kl. 266
13 Kia Ceed 258
14 Ford Fiesta 254
15 Hyundai Kona 249
16 Skoda Octavia 246
17 Volkswagen Golf 241
18 Citroen C1 232
19 Skoda Fabia 231
20 Volkswagen Passat 229

Med de seneste måneders stigende salg af elbiler- særligt forrige måneds rekordsalg - har 8.651 nye elbiler indtil videre fået plader på i 2020 - det er over dobbelt så mange som i de første ti måneder af 2019.

- De nyeste salgstal er en klar besked til politikerne om, at danskerne er klar til at gå foran i den grønne omstilling, når der skal købes ny bil. Dog viser tallene også en tilbagegang i det generelle personbilsalg, hvilket må tilskrives usikkerhed, som følge af de nuværende politiske forhandlinger om nye bilafgifter. Vi håber, at politikerne hurtigst mulig kommer til enighed om en ny, grøn bilaftale, der rækker langt ind i fremtiden," siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører. Han fortsætter:

- På trods af det generelt lave personbilsalg i 2020 - som vi må erkende, bliver det laveste i mange år - har de opladelige biler aldrig været mere populære. Elbilerne har i år udgjort 5,5 procent af nyvognssalget. Plug-in hybriderne har på nuværende tidspunkt stået for 8,0 procent af nyregistreringerne i 2020.

De mest populære mærker

895 almindelige, altså ikke-opladelige, hybridbiler fik asfalt under dækkene i oktober. Det svarer til et fald på 8,9 procent i forhold til samme måned i fjor, hvor 982 nye almindelige hybrider rullede ud fra de danske forhandlere.

I 2020 er der indregistreret 7.045 nye almindelige hybrider indtil videre - et fald på 15,0 procent i forhold til samme periode sidste år.

I oktober var Toyota som sædvanligt den bedst sælgende fabrikant af almindelige hybrider med 798 solgte biler, imens Hyundai og Honda kom på anden- og tredjepladsen med henholdsvis 36 og 32 nyregistreringer.

De tre mest populære mærker i oktober 2020 var hhv. Volkswagen, Peugeot og Toyota.

Stabilt salg af varebiler

Varebilerne er inde i en stabil periode med udmærket salg. Til gengæld var oktober måned, som ventet, ikke prangende for lastbilerne, der fortsat halter bagefter sidste års flotte salgstal.

Varebilerne har gjort et fornuftigt comeback de seneste måneder og har over hele året klaret sig bedre end man kunne frygte.

- Varebilerne er kommet sig fornuftigt oven på forårets corona-nedlukninger, og den stabile udvikling fortsatte i oktober. Med et år-til-dato salg der kun er omkring 10 procent under sidste års niveau, kan vi ikke tillade os at være utilfredse - foråret og den nuværende samfundssituation taget i betragtning, siger Mads Rørvig.

I Motor-magasinet nr. 39 - altså fredag 13 november bringes den store oversigt over det samlede bilsalg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234