Bilsælgere 2.0 klar til at erobre salgslokalerne
BILSALG Hos Bayern AutoGroup er der ikke længere nogen kedelig ventetid for kunder, der har deres bil til service. Hvor kunderne tidligere sad i en sofa, drak kaffe og ventede, tilbydes de i dag en prøvetur i en bil. Og måske opstår behovet for en ny bil.
Denne ændrede praksis med at aktivere kunderne allerede i venteværelset og give dem mulighed for at testkøre biler er et eksempel på, hvordan uddannelsesforløbet på Erhvervsakademi Aarhus har ændret arbejdsgange og resulteret i mersalg hos nogle af landets bilhuse.
Uddannelse skabt af branchen
Kristian Køppen en af de ti første færdiguddannede af de i alt 40 studerende på akademiuddannelsen i salg og rådgivning, skabt af Erhvervsakademi Aarhus i samarbejde med Bilbranchen/DI og en række virksomheder i branchen.
Uddannelsen, der startede 1. februar 2018, er skræddersyet til sælgere i person-, varevogn- og lastbilbranchen. Uddannelsen er den første og eneste af sin slags i landet. Den varer tre år og tages sideløbende med et fuldtidsjob.
Nyt hold starter til januar
Skaber mersalg
For Kristian og nogle af hans medstuderende siger samstemmende, at uddannelsen resulteret i mere succes på jobbet.
- Jeg har i dag en dybere indsigt i bilbranchen og en værdifuld viden om kundetyper. Jeg er blevet bedre til strategisk salg, planlægning og opfølgning. Derudover er min forretningsforståelse og økonomiske indsigt også blevet bedre," fortæller den 25-årige salgskonsulent fra den landsdækkende bilforhandlerkæde Terminalen Aarhus.
Netværk med andre bilsælgere
22-årige Pelle Rønsholt Toft er HHX-student fra Vejle og arbejder som salgstrainee hos BMW-og MINI-forhandleren Bayern AutoGroup Kolding A/S.
Det faglige er én ting. Det sociale vægtes også højt, tilføjer Pelle Rønsholt Toft.
- Netværket har betydet rigtig meget for mig. Jeg kender i dag en masse fagkolleger rundt omkring i hele landet, som jeg ikke havde haft mulighed for at lære at kende, hvis ikke jeg var startet på uddannelsen.
Anvendelig læring
I undervisningslokalet på Erhvervsakademi Aarhus bliver de studerende undervist i alt lige fra kundetyper og salgspsykologi til billån, leasing, økonomistyring, data-drevet salg og markedsføring. Undervejs er der også gæsteindlæg fra eksperter fra branchen. Den viden er guld værd for 26-årige Mikkel Mortensen, når han sælger Hyundai, Land Rover, Jaguar og andre biler hos Terminalen Premium i Aarhus.
- Vi løser konkrete opgaver fra vores hverdag og får værktøjer, som vi kan prøve af i praksis dagen efter. Grundlaget for undervisningen er dagligdagen i branchen, og der er en god blanding af teori, oplæg, praktiske øvelser, refleksion og sparring i grupper. At det kun er en dag om ugen gør også, at man fint kan passe sit job ved siden af. Det er en god måde at lære på.
Både Mikkel, Kristian og Pelle opfordrer andre til at tage uddannelsen.
Vi kan helt klart anbefale denne uddannelse, hvis man er i bilbranchen og vil have mere sikkerhed i sin basisviden og blive mere kompetent til sit arbejde."
Styrker salgstalenter
Stephan Sørensen er filialchef hos Bayern AutoGroup Aarhus. Selskabet bag er Danmarks tredjestørste bilimportør Nic. Christiansen Gruppen, der har været en de oprindelige initiativtagere til deltidsuddannelsen.
- De elever, vi har afsted på uddannelsen, kommer ud med et helt andet og højere niveau end tidligere. De er noget hurtigere klar til salg og kan genere penge. Vi kan tydeligt mærke, at vores elever er blevet dygtigere og mere dedikerede. Jeg kan varmt anbefale andre bilhuse også at sende deres elever afsted på uddannelsen," siger filialchef Stephan Sørensen fra Bayern AutoGroup Aarhus.