UGENS LEDER - ...om at stå ved den kinesiske skillevej
LEDER JAPAN. KOREA. KINA. Nej, vi har ikke geografitime. Japan, Korea og Kina er alle bilproducerende lande, der nok til at begynde med præsterede slappe efterligninger af europæiske biler, men efter et tilløb viste sig at være dygtige til biler. Rigtigt dygtige.
DE FØRSTE BILER fra Japan. Nej, vel? Rigtigt gode var de ikke. Men hvordan er det så i dag? Biler af høj kvalitet - i forhold til pris ofte højere end tilsvarende biler fra Europa. Historien om biler fra Korea er helt magen til. Og jeg tør godt vædde på, at hele historien kommer til at gentage sig med elbilerne fra Kina.
SÅ DE NYE tider - og samtidig de grønne tider - stopper slet ikke her. Vel er der mange nye kinesiske elbilmærker på vej til Danmark, men det virkeligt nye er ikke bilerne; men måden de bliver præsenteret, solgt, klargjort, serviceret og repareret på.
FOR HER VISER kineserne veje, der blev antydet af Tesla, med det potentielle salg af Kinabiler om nogle år kan det vende op og ned på alt i vores branche.
OPSIGTSVÆKKENDE FOR NOGLE og antagelig skrækindjagende for andre er, at alle regler for hvem, der skal hvad, er på vej til at blive brudt ned. Nogle kinesiske biler sælges udenom importører, andre udenom om forhandlere.
OG MÆRKEVÆRKSTEDERNE, HVAD skal vi med dem? Nogle af Kinamærkerne har valgt de frie værksteder som særlige service- og reparationspartnere.
SÅLEDES HAR MEKONOMEN GROUP, ejerne af autogrossisten FTZ, netop indgået en aftale med det kinesiske bilmærke Xpeng om at levere reservedele gennem deres grossister og servicere/reparere gennem en værkstedskæde, de står bag. Altså et frit værksted, der pludseligt står som et mærkeværksted for et nyt bilmærke.
DET ER NYE tider. Det er nye tider nu. Og et godt tidspunkt at skifte spor, hvis man altså ikke foretrækker at fortsætte ad den kendte vej.