Træk og slip-håndbremsen er uddøende
STATISTIK Det kan snart være slut med at kunne trække håndbremsen i en snæver vending. For de traditionelle mekaniske parkeringsbremser med trækhåndtag i kabinen er ved at dø ud, idet bilproducenterne udskifter dem med elektroniske parkeringsbremser.
Ifølge en undersøgelse, foretaget af British CarGurus, er det kun 24 procent af de biler, der i dag sælges på det britiske marked, der stadig har manuelle parkeringsbremser - det er et fald på seks procent på et år. Nogenlunde samme billede gælder i Danmark.
Kun en enkelt større bilproducent installerer manuel parkeringsbremse i hele sit modelprogram, nemlig Renaults rumænske Dacia. Ellers har de fleste producenter kun manuelle parkeringsbremser i deres små biler eller visse sportsvogne, såsom Mazda MX-5, BMW M2 og Volkswagen E-up.
Mange helt elektroniske
En håndfuld bilproducenter har helt udfaset den manuelle parkeringsbremse til fordel for den elektronisk parkeringsbremse. For eksempel oplyser CarGurus, at Alfa Romeo, DS, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes, Porsche og Volvo ikke længere producerer modeller med traditionel mekanisk "træk og slip"-parkeringsbremse.
Elektroniske fordele
Nogle bilister vil hævde, at elektroniske parkeringsbremser fjerner den gedigne følelse af mekanisk enkelhed i interaktionen med en klassisk parkeringsbremse. Men det fremhæves omvendt, at den elektroniske parkeringsbremse er en luksus- og sikkerhedsfunktion, der kræver mindre fysisk kraft, og som holder bilen mere stabil uden at skulle røre ved mange indstillinger.
De fleste elektroniske parkeringsbremser frakobles desuden automatisk, når bilisten sætter i "D" for fremadkørsel med de stadig flere automatgearkasser i dagens biler. Og så er der sidegevinsten med automatisk hillholder-funktion til at holde bilen, når man sætter i gang op ad bakke.
Fra et designperspektiv er en lille knap til elektronisk bremse meget lettere at integrere i førermiljøet end et stort håndtag.
Dermed ser dagene ud til at være talte for manuelle parkeringsbremser i fremtidens biler. De, der gerne vil kunne øve sig i sidelæns kørsel i snævre sving, må dermed i stigende grad begynde at lede på brugtbilmarkedet.