Ajour: In wheel-drive får et boost
Mercedes dropper manuelt gear
AUTOMATGEAR Det er snart slut med manuelle gear i Mercedes-Benz biler. Beslutningen er truffet for at reducere omkostninger, fordi stadig flere bilkøbere vælger automatgear, og fordi antallet af fossilbiler bliver fortrængt af el- og hybridbiler. Stoppet vil ske gradvist i forbindelse med lanceringen af nye bilmodeller, skriver flere medier. I 2019 leverede Mercedes-Benz 300.000 biler med manuelt gear, hvilket er en nedgang på 200.000 styk på blot fire år. I USA er MB-biler kun leveret med automatgear siden 2015, og i Europa er det navnlig modellerne A- og B-klasse, som fortsat leveres med manuelt gear blandt personbilerne.
Transit med 10-trins automatgear
FORD Et nyt 10-trins automatgear introduceres nu til baghjulstrukne varianter af Fords 2-tons Transit (RWD). Automatgearet vil give en trækkapacitet på op til 2.800 kg, optimeret brændstoføkonomi og stor holdbarhed, lover Ford. Det er udviklet af Fords ingeniører og har adaptive gearskift, der løbende tilpasser sig køreforholdene. Systemet, som Ford kalder CIDAS, er en af 20 nye patenterede teknologier. CIDAS giver mere præcist koblingstryk, kortere slaglængde og mere flydende gearskift, der tilsammen giver bedre drejningsmoment. Derudover har gearkassen en patenteret transmissionsvæske med lav viskositet, som mindsker friktion og slid på komponenterne samt optimerer brændstofeffekten. Foruden i Transit ligger 10-trins gearet også i Ford Mustang, Ford Ranger og Fords amerikanske pickup-bestseller F-150.
In wheel-drive på vej frem
INVESTERING EIT InnoEnergy, en af Europas førende investorer inden for bæredygtig energi og elektrisk mobilitet, har investeret 4,2 millioner euro i Elaphe Propulsion Technologies Ltd., der er en af verdens førende i in wheel-drive teknologi til elektriske køretøjer. Flere bilproducenter over hele kloden arbejder med Elaphe om at drive elbiler frem med integrerede elmotorer direkte i hjulene. Elaphe har udviklet over 20 forskellige hjulmotorer og testet i mere end 50 fuldelektriske og hybridbiler. In wheel-drive muliggør drejningsmoment op til 100 Nm/kg og 200 kW effekt pr. bilhjul, samt cirkelvendinger med bilen.