Danskerne drømmer ikke om Dacia
UGENS TAL Visse bilmærker og modeller lider den kranke skæbne at være til grin. I hvert fald blandt personer, der går op i biler. Der var Skoda-vitserne fra 80’erne og i dette årtusinde var det de færreste bilkendere, der vil blive set bag rattet i en Berlingo.
Noget tyder på at rumænske Dacia har fået et tilsvarende ry. I hvert fald hvis man skal tro ugens analyse fra Voxmeter, som har spurgt danskerne, hvilke bilmærker de aldrig ville kunne finde på at købe.
Her svarer hver tredje så Dacia og er dermed i særklasse den bil, færrest vil købe. Dacia har de sidste 15 år være under Renaults vinger og har været solgt i Danmark siden 2013. Dacias fem modeller er solgt i over 6,5 millioner eksemplarer og Sandero og Duster hører til blandt de mest solgte i Europa i hver deres segment (B og SUV).
Interessant nok er Mercedes’ nichemærke Smart på den lidet flatterende andenplads, som knap hver fjerde vil købe (23 procent). Heller ikke Alfa Romeo hører til blandt danskernes drømmebil. 14 procent angiver, at den vil de ikke købe.
I den modsatte ned af skalaen - altså de bilmærker, som færrest nævner som uønskede finder vi Volkswagen. Volvo, Toyota, Nissan og Mazda, hvor kun 1 procent har angivet, at de ikke kunne drømme om at købe det mærke.