Bilforhandlere tror på mere digital handel i 2021
Listen over faktorer, der kan påvirke bilsalget i år, synes uendelig. Alene coronakrisens udvikling kan fylde de første fem punkter, lige som afledte effekter også kan mærkes.
På det seneste har bilforhandlere måttet ty til digitale salg for at holde forretningen i gang, og den tendens vil bide sig fast i år, vurderer Thomas Møller Sørensen, der er adm. direktør for Bilbranchen under DI, som organiserer bilforhandlerne.
- Bilhandelen er ved at finde et niveau mellem den analoge og den digitale proces. Folk har stadig væk brug for at røre ved og prøve produktet, men samtidig vil de også gerne have den enkelthed og transparens, digitale værktøjer kan give. De, som vinder, er dem, der finder det rigtige leje. Coronakrisen har sat tanker i gang hos mange forhandlere, og det vil vi se effekterne af i de kommende år, siger han til Nordjyske.
Thomas Møller Sørensen forudser, at andelen af elbiler og plugin-hybrider, som steg fra fire pct. i 2019 til 16 pct. i 2020, måske bliver op mod en tredjedel af salget i år.