23948sdkhjf

Nu begynder ladeboksene at rykke

Bilimportøren Nic. Christiansen lancerer hjemmeladning sammen med energiselskabet OK, og Q8 bebuder kraftige lynladere.

DÆKNING Med det øgede salg af elbiler og plugin-hybrider er behovet for ladebokse stigende, og nu melder også en af landets største bilimportører sig på banen med løsninger. Det andelsejede energiselskab OK og bilimportøren Nic. Christiansen Gruppen er gået i samarbejde om hjemmeladere, som forventes at udgøre langt den største del i udrulningen af ladestandere.

- Når danskerne skal oplade elbilen, kommer det ikke kun til at ske på en tankstation men flere forskellige steder. Det stiller en række nye krav til os som leverer energi til kørsel. Vi forventer først og fremmest, at danskerne kommer til at oplade bilen hjemme, og vi vil gerne levere de løsninger, de har brug for, siger Thor Folmann Krarup, produktchef for e-mobilitet i OK og fortsætter:

- Vi ser bilforhandlerne som en stærk partner til at levere enkel og gennemskuelig opladning til private elbilister. Nic. Christiansen Gruppen er en af de største bilimportører herhjemme, og vi ser det som en stor fordel, at vi sammen kan komme bredt ud med en fleksibel løsning, som passer til den enkelte elbilists kørselsbehov, siger Thor Folmann Krarup.

Partnerskab med bilforhandler

I første omgang kan løsningen, som har fået navnet "OK Ladepakke", bestilles direkte hos OK, og samtidig bliver den tilgængelig hos Hyundai-forhandlere i Nic. Christiansen Gruppen, som også importerer mærkerne Honda, Land Rover og Jaguar samt driver bilforhandlerkæderne Terminalen, Bayern AutoGroup og British MotorGroup.

- Som en af de førende leverandører indenfor elbiler og plugin-hybrider i Danmark ser vi et behov for et varieret udbud af ladeløsninger til privatbilister. Her ser vi produktet fra OK som et interessant tilbud til vores kunder alt efter deres kørselsbehov i dagligdagen, siger Kenneth Vestergaard, Commercial Director i Nic. Christiansen Gruppen.

Grøn strøm følger med

Både OK og Nic. Christiansen Gruppen lægger særlig vægt på, at det skal være så nemt som muligt at komme i gang med at lade i hjemmet for elbilister. Hjemmeladeboksen passer til længere tids parkering og har en effekt på op til 11 kW. Forbrugeren afregnes for sit faktiske forbrug. Kunderne kan sammen med en OK Ladepakke tilvælge en el-aftale med grøn strøm fra bl.a. danske vindmøller, som også leveres af OK.

Ud over løsninger til opladning i hjemmet arbejder selskabet på løsninger, som passer til blandt andet arbejdspladser, indkøbscentre og tankstationer.

300 Q8 Lynladere

Til den hurtige ladning på farten har Q8 netop meldt ud, at energiselskabet er på vej med 300 opladningspladser på minimum 108 stationer langs de danske veje.

Til start vil virksomheden prioritere de bemandede Q8-servicestationer, men udvalgte F24-placeringer kan også komme i spil. Effekten kommer til at ligge fra 150 kW, hvilket er væsentligt højere end de nuværende omtrent 50 kW på en almindelig hurtigoplader. Etableringen af lynladerne kommer til at ske løbende frem til 2026.

- Planen er, at vi skal sikre 78 opladningspladser inden for de næste to år, men hvis vi ser, at behovet overstiger det niveau, så vil vi eskalere udrulningen hurtigere og eventuelt sikre en højere kapacitet på udvalgte stationer. Vores ambition er, at vi på sigt skal kunne tilbyde el-løsninger til alle vores kunders behov - inkl. hjemmeladning og specialiserede løsninger til erhverv, siger Helle Dahlgren Skov.

Gennemsigtig betaling

Udover udbredt tilgængelighed er betalingsløsningen også en vigtig faktor i forbindelse med etableringen af ladenetværket. Målet bygger på enkelthed, gennemsigtighed og at betalingen kan foregå på en måde, der ikke er alt for langt fra, hvordan man normalvis betaler ved benzinpumpen.

Elektriciteten er desuden 100 % vedvarende, noget der var afgørende i indgåelsen af aftalen med Skellefteå Kraft, som står for leverancen af el.

Den skandinaviske aftale kommer til at indebære mindst 1.100 opladningspladser på ca. 400 Q8 og OKQ8-stationer langs vejene i Danmark og Sverige.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.281