5 skarpe om Power-to-X-paradokset
ALTERNATIVT At fremstille de grønne afløsere for det, vi i dag hælder i tanken på lastbiler, skibe og fly, af vedvarende energi rummer et stort potentiale for Danmark. Imidlertid holdes udviklingen tilbage af to sider, der venter på hinandens første træk.
Dansk Energi og 17 førende virksomheder og organisationer har for nylig leveret det første gennemarbejdede bud på en samlet dansk strategi for Power-to-X. Centralt i strategien står en række politiske anbefalinger for at løse op for det såkaldte Power-to-X-paradoks, som lige nu gør, at udviklingen i Danmark går for langsomt.
Konsulent i brancheforeningen Dansk Energi, Jonas Herzberg Karpantschof, der er en af forfatterne til rapporten, forklarer her hvad det går ud på, og hvordan vi kommer ud på den anden side, ifølge Dansk Energi.
? Hvad betyder Power-to-X?
! Power-to-X er en samlet betegnelse for det at lave (grøn) strøm om til nyt bæredygtigt brændsel, der kan bruges i stedet for diesel og andre fossile brændsler de steder, hvor vi ikke direkte kan bruge elektricitet. Det gælder blandt andet i lastbiler og anden tung landtransport, skibe, fly og energikrævende industriprocesser som for eksempel fremstilling af kemikalier og stål.
Strømmen fra vindmøller og solceller bruges i første omgang til at lave brint (hydrogen) via elektrolyse, hvor man spalter vand til ilt og brint. Brinten kan enten bruges direkte til for eksempel lastbiler eller forædles til andre typer af brændsler ved at tilsætte øvrige stoffer. Det kan være kulstof - for eksempel fra indfanget CO2 - eller nitrogen, så man kan fremstille ammoniak til skibsmotorer eller gødning.
? Hvad er Power-to-X-paradokset?
! Power-to-X-paradokset beskriver, at vi lige nu sidder fast i en klemme, mens udviklingen i resten af verden suser afsted og risikerer at efterlade Danmark tilbage på perronen. Klemmen er, at producenter af grøn energi i dag er usikre på, om der kommer en tilstrækkelig fremtidig efterspørgsel efter de nye grønne brændsler og derfor ikke tør løbe risikoen og skalere produktionen tilstrækkeligt op. Og størrelse er helt afgørende for at få prisen på brændslerne ned i et konkurrencedygtigt niveau.
På den anden side venter flyselskaberne, shippingvirksomhederne og vognmændene på, at prisen på de nye brændsler kommer ned, før de for alvor tør at omstille deres forretninger og efterspørge dem. Danmarks problem er, at vi ikke har en etableret dansk efterspørgsel efter brint af betydning i modsætning til andre lande. Her er der i mange år blevet brugt store mængder brint i bl.a. industrien, men den er fremstillet af naturgas og udleder store mængder CO2.
?Hvad er løsningen?
! Politikerne er nødt til at tage ansvar for de første skridt, der kan skubbe toget i gang, og få mængden af de nye brændsler op og prisen ned. Vi har lavet en række anbefalinger med fokus på ti indsatsområder. Anbefalingerne er ikke et tag selv-bord, de skal hænge sammen. Uden anbefalingerne i produktionssporet, kommer aftaget ikke til at følge med. Kort sagt er det helt centralt, at vi samtænker produktion og efterspørgsel. Vi kan producere alt den brint, vi vil, men uden en ambitiøs efterspørgsel af den grønne brint hænger det ikke sammen.
Støtten og rammerne vil kunne bane vej for flere og større projekter, hvor vi sideløbende udvikler udbuds- og efterspørgselssiden af Power-to-X frem mod produktion i helt stor skala på den anden side af 2030 og frem mod 2050.
Samtidig er vi nødt til at handle hurtigt og få en national strategi på plads inden for det næste halve år samtidig med, at vi arbejder internationalt for at fremme en ambitiøs udvikling. Vores nabolande rykker, og hvis vi ønsker at være med der, hvor det er sjovt, skal vi gøre det samme. Hellere i dag end i morgen.
? Hvad får Danmark ud af det?
! Power-to-X er en klokkeklar forudsætning for, at vi kan nå målet om 70% CO2-reduktion i 2030, og ønsket om uafhængighed af fossile brændsler i 2050. Det er med andre ord en nøglekomponent i den grønne omstilling.
Udviklingen indenfor Power-to-X og brint går enormt hurtigt både i Danmark og i EU. EU har store ambitioner og lancerede i sommer en dedikeret brintstrategi - og det samme har Tyskland, Frankrig med flere.
Danmark har en række grundlæggende forudsætninger for at opnå en industriel styrkeposition inden for Power-to-X bl.a. på grund af et stærkt energisystem med konkurrencedygtig produktion af grøn el, mulighed for at koble el, varme og transport sammen og en god geografisk placering til eksport af Power-to-X-produkter og teknologier.
? Hvor meget grøn energi skal vi bruge?
! Meget! Nordsøen er unik og kan blive hele Europas kraftcenter, men det kræver at der sker en parallel udvikling af både VE-produktionen fra Nordsøen, eletrolyse- og Power-to-X-produktionen og afsætningen af Power-to-X-produkterne. Vi er heldigvis allerede i gang med de indledende manøvrer til de to energiøer i Nordsøen og på Bornholm, men der skal mere til.
Vi forventer, at der skal produceres 15-20 TWh el alene til Power-to-X-formål i 2030. Det er omtrent halvdelen af det nuværende danske elforbrug og vil fx kræve en havmøllekapacitet på 3-4 GW, der er dobbelt så meget, som vi har i dag.
Danmark har heldigvis gode vindressourcer og flere attraktive geografiske områder til udbygning af havvind. Med de nuværende politiske restriktioner kan der opføres 40 GW havvind på dansk sokkel, men det samlede tekniske maksimum vurderes at være i omegnen af 180 GW.