23948sdkhjf

Salget af de grønne biler sat i bakgear

En ny undersøgelse foretaget blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer viser, at der stort set ikke er blevet indregistreret elbiler eller biler generelt i januar måned.

UNDERSØGELSE Et stort flertal af bilforhandlere har indregistreret nul elbiler mellem 1. januar og 10. januar 2021. Kun et fåtal af forhandlere har indregistreret mellem en og fem elbiler, og én forhandler har indregistreret 10 elbiler.

Det svarer 176 af AutoBranchen Danmarks medlemmer i en dugfrisk medlemsundersøgelse. Det samlede antal indregistrerede elbiler er således 57 blandt de adspurgte. Til sammenligning blev der i hele januar 2020 indregistreret 529 elbiler, og 2020 endte med at være et rekordår for salget af elbiler.

- Året er begyndt med en markant nedgang i antallet af elbiler, der ruller ud på vejene. Men det gælder også de øvrige biler. Det skyldes den værst tænkelig cocktail for tiden. Salgslokalerne er tvangslukket grundet corona-restriktionerne. Lønkompensationspakken har bilforhandlere svært ved at søge på grund af den måde, reglerne er skruet sammen på. Og Skats IT-systemer kan ikke håndtere de nye bilafgifter endnu. Det betyder, at bilforhandlere skal lave store udlæg for Skat. Tilmed plejer januar måned at være en af de mest travle på året. Forhandlere i hele landet mister vigtig indtjening lige nu, som kan få store konsekvenser om lidt. Det er vi meget bekymret for, siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg.

Alt imens viser undersøgelsen, at kunderne faktisk er interesseret/meget interesseret i at købe både elbiler og plugin-hybridbiler. Det svarer knap 68 procent af forhandlerne. Men knap 60 procent af forhandlerne svarer også, at de foretrækker, at kunderne køber en fossilbil i stedet for en elbil eller plugin-hybridbil.

Ingen penge i kassen

Det er konsekvensen af de nye bilafgifter, hvor forhandlerne skal indbetale registreringsafgift efter de gamle regler. Differencen mellem de nye og gamle bilafgifter opgøres og tilbagebetales efter 1. juni, når Skats systemer kan håndtere den nye afgift.

El- og plugin-hybridbiler rammes særligt hårdt, fordi de grønne bilers registreringsafgift er blevet hævet fra 20 til 65 procent ved nytår. Samtidig blev et bundfradrag i registreringsafgiften på 40.000 kroner afskaffet. Det var denne voldsomme stigning i registreringsafgiften for de grønne biler, som den politiske aftale om de nye bilafgifter skulle forhindre.

- Det er desværre den kedelige situation, vi står i, fordi Skats systemer ikke er klar endnu. For mange forhandlere drejer det sig om udlæg lige fra én million kroner til 20 millioner kroner, viser vores undersøgelse. Situationen understreger endnu en gang behovet for, at Skatteministeriet hurtigst muligt sikrer en bedre overgangsordning til de nye bilafgifter. Det er under al kritik, at branchen, men også forbrugerne, bliver sat i denne situation, siger Gitte Seeberg og fortsætter:

- Branchen kan simpelthen ikke håndtere alle de her ting på én gang, når der heller ikke kommer penge i kassen. Der er et stort behov for at få genåbnet salgsafdelingerne. I øjeblikket gør forhandlerne hvad de kan for at sælge online, men biler sælger ikke så godt på nettet endnu, som mange andre varer. Der er ekstremt meget plads i en bilforretning. Vi har foreslået en genåbningsplan, hvor der garanteres minimum 50 kvm pr. person. Men i virkeligheden vil det være meget mere, da der sjældent er mere end fem kunder i en forretning ad gangen. Vi har brug for at få åbnet forretningerne hurtigst muligt. bauer

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109