Slaget om nye bilafgifter: Nægter at sælge flere opladelige biler
Torsdag gik Folketingets partier i gang med førstebehandlingen af den lov, der blandt andet kommer til at ændre registreringsafgifterne. Den er et resultat af den aftale, regeringen sammen med et flertal af Folketingets partier vedtog i december sidste år.
Selv om loven endnu ikke er vedtaget, trådte de nye regler for registreringsafgifter i kraft allerede 18. december; og selv om loven forventes vedtaget i starten af februar, bliver afgifterne først beregnet med tilbagevirkende kraft fra juni i år.
I mellemtiden har mange forhandlere penge ude at svømme for at dække den difference, der er mellem den nye og den gamle afgift på nul- og lavemissionsbiler, som altså først bliver udregnet tidligst til sommer - inklusive det efterslæb, der kommer.
Det får nu flere forhandlere til simpelthen at opgive at sælge de "grønnere" biler, fordi de ikke kan eller vil lægge ud for staten.
- Flere af mine medlemmer siger, at det er slut med at sælge opladelige biler hentet i udlandet, før vi ved, at vi kan afregne bilerne til den rigtige afgift, siger Jørgen Bomberg, direktør i Dansk Bilforhandler Union, til Finans.
Også AutoBranchen Danmarks direktør, Gitte Seeberg, kritiserer, at forhandlerne på den måde bliver pålagt at agere kassekredit for det offentlige.