Autotaks/Forsi får en ansigtsløftning
BRUGERFLADE Om cirka 14 dage vil brugere af Autotaks-universet på forsi.dk blive mødt med et nyt design, når man logger ind, anfører Bilbranchen i et nyhedsbrev.
Det nye design har været nødvendigt for at rette småfejl i det fleksible format, der gør det muligt at bruge Autotaks på alle typer enheder. Men det giver også udviklingsfordele fremadrettet, oplyser Forsikring & Pension, der står bag systemet.
Den helt store ændring består i en ny måde, menuen vil blive vist, når man bevæger sig rundt på forsi.dk.
I stedet for at menuen vises i toppen, som man har været vant til, vil menuen - på enheder, der er brede nok - blive vist i en dynamisk menu i venstre side, som vil tilpasse sig enheden. Fordelen er, at det vil være nemmere for Forsikring & Pensions it-folk bag systemet at udvide og gruppere her fremadrettet.
Menuen indeholder en række faste punkter såsom links til nyhedskanalen, link til fejlindberetning og logud. Et ikon for ’beskeder’ lyser op og gør opmærksom på, når der er ny info.
På den såkaldte ’burger-menu’ i venstre side vil brugeren have mulighed for at få menuen frem, ved at klikke på en knap med tre streger under hinanden, som vi kender det fra andre hjemmesider på vores mobile enheder som smartphone eller tablet.
Beskeder vil dog fortsat også blive vist i toppen som hidtil, hvis enheden ikke tillader en venstre-menu. I toppen finder man også fortsat ’tandhjulet’ for indstillinger.
Brødkrummer og tilbageknap
Såkaldte "breadcrumbs" (brødkrummer) vil blive vist i toppen af navigationen. Her vil et spor øverst på siden således vise, hvor brugeren er kommet til - og hvor det samtidig er hurtigt og nemt at gå tilbage, om nødvendigt.
Man kan gå ind i igangværende sager med rapportnummer og beregne videre, samt benytte en tilbageknap og gå tilbage til tidligere niveau i stedet for at bruge browserens retur-pil, hvilket er relevant, hvis man har arbejdet med mange niveauer i forsi.dk.
Ikoner på siden vises med bedre kontrast for bedre brugervenlighed. Der bliver bedre fokus på de steder, hvor der er "tilbagemeldinger" - f.eks. et antal beskeder ved ulæste beskeder.
I ’telefon-mode’ vil rapporter have en informativ visning, som Forsikring & Pension kalder ’bilkort mode’, hvor man kan skifte mellem tekst- og billedvisning.
Giv gerne feedback
I løbet af den kommende tid vil der sandsynligvis komme få yderligere ændringer i forbindelse med det nye layout.
Forsikring & Pension vurderer imidlertid på nuværende tidspunkt, at det vil være relativt begrænsede ændringer for værkstederne.
Hvis man har kommentarer til oplevelser med det nye layout, hører Forsikring & Pension gerne fra brugerne. På hjemmesiden kan man se en video, der giver en gennemgang af det nye layout med den ændrede menu, som vi her har beskrevet.