Foreløbige tal viser bedre end ventet år for Bosch
På trods af coronapandemien, og hvad koncernen beskriver som ”en økonomisk svag bilindustri”, formåede Bosch at præsentere et resultat, som var bedre end forventet for 2020. Det oplyser Bosch i en pressemeddelelse.
Ifølge foreløbige regnskabstal for 2020 nåede man et driftsresultat på ca. 1,9 mia. euro, svarende til 14,1 mia. kr. Ebit-marginen forventes derfor at være omkring 2,5 pct. Den totale omsætning forløber sig til ca. 71,6 mia. euro, oplyser Bosch.
- Vi kan præsentere et positivt resultat, som vi frem for alt har vores medarbejdere at takke for, sagde Dr. Volkmar Denner, koncernchef for Bosch, under en præsentation af de foreløbige tal.
Præsentationen fremhævede derudover fremtidige investeringer inden for bæredygtig mobilitet, IoT og hvordan AIoT (kunstig intelligens + tingenes internet) kan skabe vækstmuligheder i milliardklassen.
- Vi ønsker at være førende inden for AIoT, og med vores brede viden og ekspertise har vi mere til rådighed end vores konkurrenter, sagde Bosch-chefen.
Klimaneutrale afdelinger
Samtidig markerede virksomheden en betydelig milepæl i foråret 2020, da den på trods af pandemien opnåede klimaneutralitet på sine 400 lokationer verden over.
- Vi holdt vores ord. Ifølge interne beregninger blev Bosch den første globale industrielle virksomhed, der opnåede klimaneutralitet i foråret 2020 - tidligere end forventet og mere omkostningseffektivt end planlagt, udtalte Volkmar Denner under præsentationen og fortalte desuden, at en uafhængig revision gennemføres i øjeblikket.
Denner bekræfter også det næste mål: I 2030 ønsker Bosch at reducere CO2-udledningen langs forsyningskæden med 15 procent.
Arbejder for grøn mobilitet
Ifølge Denner sætter strukturelle ændringer i branchen og den kommende indførelse af Euro7-forordningen bilsektoren i en udfordrende overgangsfase.
- Elektromobilitet kommer, og Bosch har været aktiv med denne ændring i årevis. Men de nødvendige investeringer må finansieres fra vores eksisterende drivlinjeforretning. Ligesom el-biler kan køres CO2-neutralt med vedvarende elektricitet, kan diesel- og benzindrevne køretøjer med syntetisk brændstof også. Vi bør ikke lade den kommende Euro7-regulering forkaste denne mulighed for at afbøde den globale opvarmning, sagde han.
- Selv nu har moderne diesel- og benzinmotorer ikke længere en væsentlig indvirkning på byens luftkvalitet. Bare fordi noget er socialt og økonomisk rigtigt, behøver det ikke være økologisk forkert, fortsatte Denner.