Bil-Danmark går mod bedre tider
ANALYSE Lad mig indledningsvis understrege, at jeg er fuldt ud klar over, hvor vanskelig situationen er lige nu for rigtig mange bilforhandlere og værksteder. For nogle er disse måneder en regulær overlevelseskamp. Så ovenstående overskrift er ikke ment som en provokation, men som en opmuntring. For det bliver bedre igen for vores branche. Faktisk tror jeg det bliver meget bedre; og om ikke så forfærdelig længe.
2020 var faktisk ikke så ringe endda
Inden jeg går i gang med argumentationen for det glade budskab, så lad os lige kigge tilbage på 2020.
I Motor-magasinet 3. april 2020, altså et par uger inde i 1. bølge af corona-krisen, forudså jeg, at "vi vil som branche i endnu højere grad end sædvanligt være afhængige af beslutninger, der træffes på Christiansborg". Og det må jo desværre siges at være rigtigt. Vi er blevet underlagt restriktioner, som diplomatisk sagt ikke forekommer særligt logiske. Jeres brancheorganisationer kæmper hårdt for at ændre disse. Desværre indtil videre forgæves.
Jeg skrev også, at totalmarkedet for nye biler i Danmark for hele 2020 kunne ende 20 - 25% lavere. Men selvom jeg på dette område var noget mere optimistisk end mange andre, så var det faktisk alt for pessimistisk. (se diagram 1). Da BNP i 2020 faldt små 4%, så er det faktisk billigt sluppet. Under finanskrisen i 2009, hvor BNP-væksten var negativ med knap 5%, faldt totalmarkedet med godt 30%.
Skadesværkstedernes omsætning faldt i 2020 ifølge DI Bilbranchen ca. 4%. Mon ikke det er omkring det samme for hele eftermarkedet. Men salget af brugte biler satte rekord.
Så 2020 var faktisk ikke så ringe endda, alt taget i betragtning
Dårlig start på 2021
Men 2021 er som bekendt startet meget dårligt med knap en halvering i januar af nyindregistreringerne. Og februar bliver antageligt ikke væsentligt bedre. Salget af brugte biler ligger dog fortsat på et pænt niveau og faldt "kun" med ca. 16% i januar 2021 ift. januar 2020
Brancheorganisationernes undersøgelser indikerer, at nedlukningen her under 2. bølge generelt rammer hårdere end under 1. bølge i foråret 2020. Det skyldes formentlig primært det lavere salg, da tilbagegangen i januar og februar 2021 er relativt større end i april og maj 2020.
Eftersom forbruget af mobilitet, især i personbil, er væsentligt højere her i januar og februar 2021 end under nedlukningen i foråret 2020 (se diagram 2) så indikerer det, at "skurken" først og fremmest er den langvarige, fysiske nedlukning af bilforretningerne og ikke stor tilbagegang i aktivitetsniveauet i samfundet i øvrigt.
Den opløftende konklusion på den situation er, at så snart den fysiske nedlukning lempes eller fjernes, så er der intet til hindring for en hurtig tilbagevenden til normale aktivitetsniveauer - eller en del højere.
Jeg skal ikke vurdere i, hvilket omfang der åbnes op igen umiddelbart efter 28. februar (det virker, noget overraskende, heller ikke til at regeringen helt ved det), men blot konstatere, at det næppe er sandsynligt at de nuværende restriktioner forlænges hen over hele foråret. Det kan vi som samfund simpelthen ikke længere holde til. Hverken økonomisk eller mentalt.
Samtidig står det efterhånden mere og mere klart, at vi ikke kommer på "den anden side" af corona. Den forsvinder ikke, men bliver en virus som vi skal leve med fremover, lige som vi lever med så mange andre.
Denne erkendelse trækker også i retning af, at vi må finde andre måder end hård nedlukning at bekæmpe sygdommen med. Jeg forudsætter derfor i nedenstående forudsigelse at de brancherelevante restriktioner vil blive lempet i løbet af foråret, i takt med at stadig flere danskere bliver vaccineret.
Forrygende år i vente
2. halvår af 2021 bliver godt og 2022 bliver forrygende!
For to uger siden holdt jeg en afstemning på Linkedin om forventningerne til totalmarkedet for nye personbiler i 2021. Den store usikkerhed i øjeblikket gav ikke uventet en stor spredning i stemmerne, men det vægtede gennemsnit er ca. 190.000 biler. Altså lidt lavere end i 2020.
Det, tror jeg, er for pessimistisk. Jeg forventer et totalmarked for personbiler i 2021 på 210.000 enheder. Selvom der vil være meget, der skal indhentes fra 1. kvartal og selvom den tåbelige løsning på registreringsafgiften i 1. halvår også er negativt, så vil vi efter min vurdering hvad angår salget indhente det hele i 2. halvår.
Og 2022 forventer jeg, med et totalmarked for personbiler på 240.000 enheder (se diagram 3), bliver ikke mindre end forrygende, bl.a. af følgende årsager:
• Meget stor privat opsparing: De danske husholdninger har nu over 1.000 mia. kr. stående i bankerne. Nylig analyse fra Nationalbanken viser, at vi ikke sparer op pga. forsigtighed, men simpelthen fordi vores forbrugsmuligheder er begrænsede. M.a.o. vil vi gerne bruge penge, men har ikke kunnet komme til det
• Forbruget af personlig mobilitet vil stige: Offentlig transport har endegyldigt tabt til privatbilismen. Vi kører på arbejde frem for at tage toget, og vi tager på ferie i bil frem for at flyve
• Udskiftning af bilbestanden: De mange solgte biler i perioden 2004 - 2008 står over for udskiftning. Og den hastige, tekniske udvikling i nye biler, især af "driver assist" systemer, gør selv forholdsvis nye biler teknisk forældede. I 2020 skiftede vi TV og IT ud i hjemmet; de kommende år skifter vi bilen ud
• Elektrificering: Den samlede bestand af BEV og PHEV er pr. januar 2021 blot 2,3% af de i alt 2,7 mio. personbiler på vejen i Danmark. Det er stadig forsvindende lidt. Der er mulighed for en stor udskiftning over mod især PHEV i de næste par år (på lang sigt vinder BEV efter min vurdering klart over PHEV, men det er en anden sag).
• Økonomisk opsving: Selvom økonomernes forventninger til væksten i 2021 i øjeblikket justeres en del nedad, så er det blot en forskydning mod 2022, hvor man så venter endnu større vækst. Aktiemarkederne er som regel 12 - 18 måneder foran vendingerne i realøkonomien. Det indikerer også et meget stærkt 2022, begyndende allerede i 2. halvdel af 2021
Den manglende omsætning på eftermarkedet vil dog kun delvist blive indhentet. Og foryngelsen af bilbestanden, samt en stigende, relativ andel af BEV (dog også i de kommende år på et lavt niveau), vil generelt medføre stagnerende omsætning på eftermarkedet. Så forretningsmodellen hos bilforhandleren vil fortsat udvikle sig mere over mod salget.
Hvad skal du gøre
De bilforretninger og værksteder som lige nu kæmper for overlevelse, skal selvfølgelig gøre alt hvad de kan for at overleve de næste måneder. For tidevandet løfter alle både i 2. halvår 2021, med mindre, selvfølgelig, at skroget er gennemhullet.
De virksomheder, som efter omstændighederne har en fornuftig likviditetssituation, og det er nok først og fremmest de større forhandlere, har til gengæld mange muligheder. Faktisk er det under store kriser, at de strategiske muligheder er størst. Som det ofte siges inden for politik: man skal ikke lade en krise gå til spilde.
Det menneskelige instinkt i en krisesituation er altid at gå i defensiven. Man kommer imidlertid som bekendt ikke foran ved at gøre som alle de andre. Overvej mere offensive træk, som f.eks.:
• Køb ind til lager: De der har varer på hylderne til efteråret vinder. Og vær opmærksom på, at manglen på chips vil betyde reduktion i planlagt produktion hos de fleste bilproducenter. Da alt samtidig tyder på et synkront opsving i den vestlige verden, så kan der opstå knaphed på biler fra 2. halvår. Og de kunder, som nu endelig kan komme i gang med at forbruge, har næppe lyst til at vente mange måneder på levering. Så finder de en anden leverandør
• Genovervej strategien: Hvis mine forudsigelser holder bare nogenlunde stik, så får branchen rigtig travlt igen fra 2. halvår 2021 og særdeles travlt i 2022. Det er jo dejligt, men betyder også, at så er der igen ikke tid til at tænke strategi. Og når de næste par års optur er klinget af, så bliver det af afgørende betydning, hvordan man er positioneret i markedet, for de stærke dynamikker i bilbranchen er ikke forsvundet pga. corona. Faktisk er de acceleret. Overvejelserne om de nødvendige beslutninger skal træffes nu. Ikke om 2 - 3 år. Så er det for sent
• Hold på medarbejderne: og uddan dem: Der bliver snart brug for alle mand igen. Og mon ikke de fleste virksomheder brugte foråret 2020 til de nødvendige justeringer af organisationen. Så hold på medarbejderne nu, selvom det på kort sigt koster økonomisk og brug tiden under nedlukningen på at videreuddanne dem, især inden for digitalisering. Få lavet det studie, som gør, at i professionelt digitalt kan markedsføre jer, holde møder og - vigtigst af alt - sælge online
2021 er startet skidt ud. Men det bliver bedre. Meget bedre!
René Tønder
linkedin.com/in/renetoender
René Tønder arbejder med strategi og fremtidsforskning i bilbranchen.