Ford går all-in på elbiler
INVESTERING Ford tager et stort skridt i overgangen mod elektriske biler i Europa med en investering på over 6 milliarder kroner i virksomhedens fabrik i Køln. Samtidig vil samtlige af Fords personbiler i Europa være elbiler i 2030. Det meddelte selskabet onsdag.
Ford vil tilbyde alle sine personbiler som minimum plug-in-hybrider i 2026 i Europa. Efterfølgende vil alle europæiske personbiler fra Ford være fuldt elektriske i 2030.
Tilsvarende vil Ford i Europa allerede i 2024 kunne tilbyde alle sine varebiler i en hybridvariant, der kan køre emissionsfrit. I den forbindelse forventes elbiler og plug-in-hybrider at udgøre to tredjedele af Fords varebilssalg i 2030.
Nyheden følger i kølvandet på Fords seneste resultat for 4. kvartal af 2020. Her har Ford opnået overskud i Europa igen og investeret over 134 milliarder kroner i elektrificering på verdensplan. Investeringen, der strækker sig gennem 2025, udgør næsten dobbelt så stort et beløb, som Ford oprindeligt havde planlagt.
Fords tilløb til en stadigt mere omfattende elektrificering understøttes af en ny investering på over 6 milliarder kroner i virksomhedens fabrik i Køln, Tyskland, som er Ford Europas hovedsæde og en af de største bilfabrikker i Europa.
Investeringen vil modernisere fabriksfaciliteterne og omdanne dem til Ford Cologne Electrification Center, hvor Ford vil udvikle og bygge sin første europæisk producerede fuldelektriske personbil fra 2023. Det overvejes også, om endnu en elbil skal produceres på fabrikken, som bliver Fords første af sin slags i Europa.
- Vores succesfulde omstrukturering har givet os sorte tal på bundlinjen igen, og vi ser frem til næste fase af overgangen til en fuldt elektrificeret fremtid for Ford Europa. Vi forventer at bygge videre på vores momentum, der er på rette spor mod et globalt mål om seks procents overskudsgrad, udtaler Stuart Rowley, Ford Europas præsident.
Omkostningerne for Fords europæiske omstrukturering er løbet op i over 6 milliarder kroner over de seneste to år. Omstruktureringen har bl.a. indebåret et mere målrettet europæisk modelprogram og nye samarbejder med Google og Volkswagen.
Boost til varebiler
I den forbindelse vil Ford bygge et økosystem af online varebilstjenester. Tjenesterne vil være designet til at lette arbejdslivet og holde både føreren og virksomheden bedre kørende med øget produktivitet.
Onlinetjenesterne omfatter bl.a. FordPass Pro til flåder på op til 5 varebiler og Ford Fleet Management, som Ford sidste år lancerede i samarbejde med ALD Automotive. Ford Fleet Management øger produktiviteten for erhvervskunder, der efterspørger mere skræddersyede flådetjenester.
De nye varebilstjenester vil drage fordel af Fords nyligt offentliggjorde samarbejde med Google, som vil danne fundamentet for både personaliserede køreoplevelser nye datadrevne løsninger. bauer