UGENS LEDER Vi er midt i revolutionen
LEDER
FOR EN GOD uge siden var det næppe alle i autobranche, der havde helt styr på Stellantis. Men nu ved alle besked. For Stellantis seneste udmelding har direkte konsekvens for to bilimportører og for i alt 222 bilforhandlere og deres værksteder.
ALLE DISSE BILFORHANDLERE er blevet opsagt eller bliver snart opsagt af Stellantis. Så nu ved alle, at Stellantis er firmaet bag de syv bilmærker, Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Opel og Peugeot.
HVAD BLIVER SÅ det næste? Får forhandlerne så fornyet deres kontrakter? Og hvis de gør – bliver det så en kontrakt magen til den tidligere.
DETTE HAR VI selvfølgelig spurgt Stellanis både på dansk og på internationalt plan om. Her ønsker ingen at svare konkret – der henvises til ”at styrke mærkerne og afstemme kontrakterne efter den senest lovgivning.” Og det er jo det sammen som intet svar.
”Stellantis henviser til at styrke mærkerne og afstemme kontrakterne efter den senest lovgivning. Og det er jo det sammen som intet svar.
VIDERE PEGER BÅDE analytikeren René Tønder og de to organisationsdirektører, Gitte Seeberg og Thomas Møller Sørensen samt forhandler Peter Kjærsgaard og jurist Johanne Berner Hansen på, at dette kan styre mod samarbejder, der mere er som agenter end som nu, egentlige forhandlere.
OGSÅ PÅ IMPORTØR-NIVEAU er der spekulationer; for kan opsigelsen af kontrakter med forhandlere også føre til opsigelse af importører? I Danmark er det jo både det Stellantis-ejede Stellantis Denmark og det privatejede K.W.Bruun & Co, der kan komme i spil. Også her er Stellantis på fabriksniveau helt tavs.
DER ER MEGET, der er uafklaret – eller måske rettere, der er meget, vi endnu ikke har fået at vide. Men lur mig: Vi er ikke midt i en juridisk justering: Vi er midt i revolutionen.