Mercedes giver sit bud på fremtidens bæredygtige varebil
PÅ GULE PLADER Står det til Mercedes-Benz Vans er morgendagens varebil komplet klimaneutral og udstyret med teknologier, der både gør det muligt at producere gratis grøn strøm og samtidig bidrage aktivt til højere luftkvaliteten i byerne.
Som en del af Mercedes-Benz’ bæredygtighedsvision “Ambition 2039” forbereder koncernen sig på en 100 procent elektrisk fremtid inden 2030 på alle markeder, hvor omstillingen er realistisk. Og med konceptvarebilen Sustaineer, hvis navn er en sammentrækning af ordene ‘sustainability’ og ‘pioneer’, giver Mercedes-Benz Vans nu et smugkig ind i, hvordan fremtidens grønne last-mile-transport måske kommer til at se ud.
Luftpartikelfilter på bilens yderside
Den fuldelektriske varebil er baseret på Mercedes-Benz eSprinter og kombinerer forskellige løsninger og teknologier, som har miljø, klima og mennesker i fokus. Blandt andet er et særligt luftpartikelfilter monteret på bilens yderside, som kan bortfiltrere over 50 procent af de mikropartikler, som er i luften omkring bilen. Jo flere partikler, der er i luften, des mere effektivt er systemet, som derfor især kommer til sin ret i byen.
På taget findes et solpanel, som under optimale betingelser leverer en effekt på op til 850 W. Panelet er permanent aktivt og lader derfor altid, når det er muligt og kan på en sommerdag generere op til 4,16 kWh til batteriet, hvilket svarer til omkring 12 kilometers kørsel.
Mercedes-Benz Sustaineer er desuden designet med omfattende brug af genanvendte materialer. Store dele af panelerne under bilen er eksempelvis fremstillet af genanvendt polypropylen, genanvendte dæk og det særlige UBQ-materiale, som er udvundet af husholdningsaffald.
Dertil kommer, at teknologierne i konceptbilen fra begyndelsen er skabt med tanke på mulig serieproduktion, som skal gøre det nemt at opskalere produktionen af de bæredygtige teknologier i fremtidens varebiler.
Genanvendelige batterier
Allerede nu arbejdes der på højtryk for at optimere genanvendelsen af brugte batterier. Målet er at kunne begrænse anvendelsen af nye materialer i nye batterier med 40 procent i 2030 sammenlignet med i dag, og anden halvdel af 2022 begynder Mercedes-Benz udrulningen af et nyt vedligeholdelseskoncept, der skal gøre det muligt at forlænge den forventede levetid for højspændningsbatterierne i koncernens elektriske modeller.