ÅRETS FØRSTE LEDER: Et forsinket brag af et bilnytår
LEDER
HVIS DER VAR lidt coronastille nytårsnat rundt om i landet, kan det da nok være, at K.W.Bruun i tirsdags fik skudt det nye bilår i gang: Koncernchef Kenneth Hansen kunne stolt melde ud, at han og hans organisation overtager importen af alle Stellantis’ bilmærker.
SÅ DET ER derefter slut med Stellantis’ eget importfirma, FCA Danmark, og det nye danskejede, private importselskab sidder nu på i alt otte bilmærker - blandt dem Peugeot som hidtil og Fiat som nyt. Overfor danske K.W.Bruun står den direkte konkurrent, ligeledes danskejede, private Semler Mobility med seks mærker, blandt andet Volkswagen og Audi.
SÅ MANGE BILMÆRKER på danske hænder - det er en rungende cadeau til danske importselskaber.
SÅ ENDNU ET bevis på, at færre og større fungerer - i hvert fald på importørniveau. Men hvad med forhandlerne og de tilknyttede værksteder? Hvis færre og større også gælder her - og det gør det - kan det betyde farvel til nogle forhandlere og en styrkelse af andre. Her pointerer Kenneth Hansen: "K.W.Bruun er i gang med at fremtidssikre vores forhandlernet, så vi sikrer, at forhandlerne fortsat har en stærk og attraktiv forretning."
HVORDAN MAN SOM forhandler kan agere overfor importselskaber er Gunner Due Biler et eksempel på. Her er netop kørt et generationsskifte - og den nye adm. direktør, Phillip Due, fortæller, hvordan han holder en stærk forretning blandt andet takket være moderne forretningsmetoder, hurtig og let adgang fra kunder til forretning og dét at stå på mere end ét ben - således er der syv bilmærker på hans menukort.
SÅ HVIS DET ikke kører på den ene måde, så er den anden måske den effektive mulighed. Og blandt værkstederne er et mobilt værksted måske det smarteste; præcis som Omnicar - det er dem med Kevin Magnussen - gør.