23948sdkhjf

Autotaks 24/7 og med en oppetid på 99,9 procent

F&P. Autotaks: F&P’s underdirektør og chef for Autotaks Peder Herbo glæder sig over nytteværdien - 20.000 beregninger i timen - og ser frem til samarbejde om yderligere udvikling.

NYTÅRSUDTALELSE Da jeg for tre måneder siden blev spurgt, om jeg ville sætte mig i førersædet for Autotaks - var jeg aldrig i tvivl om svaret. Autotaks er noget unikt - som auto- og forsikringsbranchen sammen har opbygget gennem mere end 30 år.

Der er naturligvis enkeltstående milepæle i udviklingen i Autotaks, jeg glæder mig over. Men jeg er måske nok allermest stolt over, at vi evner at drifte et system, der holder åbent 24/7 og har en oppetid på 99,9 pct. Det betyder jo, at nytteværdien for både værksteder, forsikringsselskaber og forbrugerne på det punkt er tårnhøj. Dag efter dag efter dag - og hvert minut døgnet rundt - er vi på med Autotaks og med til at gøre livet lettere for alle.

Kvaliteten er også tårnhøj. Som bilejer - og som vores forsikringskunde - skal man være tryg ved at få sin skadede bil repareret til den rigtige pris, i den rigtige kvalitet og på kortest mulig tid.

Samarbejde er nøgleordet

Det er det fælles mål både for forsikringsselskaberne og de 4.800 værksteder, der er brugere af systemet. Det er det, vi i fællesskab går efter.

4.800 værksteder, 400 taksatorer og 1.000 sagsbehandlere bruger dagligt systemet, som understøtter mere end 570.000 årlige autoforsikringsskader. Faktisk håndterer systemet over 20.000 beregninger i dagtimerne - så det bliver brugt flittigt af alle parter.

Det betyder ikke, at vi er færdige med at udvikle og kvalitetssikre Autotaks.

Når jeg kigger længere ind i 2022, er der særligt tre områder, som bliver centrale.

Samarbejdet omkring Autotaks, den digitale videreudvikling af Autotaks, og hvordan Autotaks bedst understøtter den grønne omstilling, som også er højt på agendaen i forsikringsbranchen og hos forbrugerne.

Det er helt afgørende, at samarbejdet omkring Autotaks styrkes - så alle parter føler Autotaks bedst muligt understøtter deres forretning og forenkler deres processer. Derfor nedsætter vi udvalg, så autobranchen i højere grad kan komme med input til systemets videreudvikling.

Vi vil forenkle

Her i 2022 vil vi forenkle brugeroplevelsen, når der arbejdes med lastbiler campingvogne m.v. Vi udfaser vores gamle skadesystem for disse køretøjer og går over til Qapter fra vores leverandør Solera/Audatex.

Vi går også efter at kunne afhente og genbruge data fra skadeopgørelsesprocessen for andre systemleverandører/samarbejdspartnere i autobranchen.

Desuden kigger vi på mulighederne for optimering af skadeopgørelsesprocessen ved brug af kunstig intelligens - AI. Vores leverandør har indarbejdet en løsning i deres systemer, som gør det muligt ud fra et billede at estimere skadens størrelse og det videre forløb.

Vi forventer et større pres for at kunne understøtte den cirkulære økonomi i opgørelsesprocessen. Vi glæder os til at kunne bidrage med løsninger i Autotaks også på det punkt.

F&P takker for året, der er gået, og ønsker alle vores samarbejdspartnere et rigtig godt nytår!

Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser 2022.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11