Forsikringsselskaberne strammer grebet om os
NYTÅRSUDTALELSE Corona bliver ved med at dominere vores hverdag og virksomhedsdrift. Store veksler er blevet indløst siden 2019, og det har sat synlige spor.
Dog er der kommet lys for enden af tunnelen. Vi er blevet bedre til at håndtere situationen, har lært en masse og har fået en bedre forståelse for de udfordringer, der fortsat venter os.
Karrosseriværksteder
2021 var også et år, hvor forsikringsselskaberne har strammet grebet om autoskadebranchen. Indkøbsoptimering, mere fokus på henvisning, fortsat kæmpe pres på værkstederne i form af lave timepriser og krav om rabatter, herunder også sletning af vitale dele i værkstedstilbuddene, indførelse af udbenede 1000-numre der dikterer markedsprisen, konstante debatter om hvad en korrekt reparation er, og fortsat pres til at anvende karrosseridele af ikke dokumenteret kvalitet og sikkerhed.
Autolakerere
Autolakerere vil møde nogle forandringer, hvad angår opgørelser af lakering i forsi, når AZT til fulde bliver implementeret, og vi er i SKAD allerede fuld i gang med at klarlægge de faktuelle forhold med AZT i Tyskland, via vores paraplyorganisation AIRC International. En af de store opgaver her i 2022 bliver at tilføre vores autolakerer medlemmer den fornødne kompetence og værktøjer for at kunne sikre en fortsat overlevelse i et hårdt marked.
Netop på autolakererområdet oplever vi en stigende interesse for vores arbejde. Flere og flere virksomheder skifter til SKAD, og det er vi rigtig glade for. SKAD har haft gode resultater med at dygtiggøre sig på netop autolakererområdet, da det store internationale netværk er en guldgrube for os, og dermed for vores medlemmer. Vi vil i de kommende år sætte vores klare fingeraftryk på autolakerernes fremtid og kæmpe for deres ret til eksistens, som er under stort pres fra forsikringsselskabernes side.
Om- og opbygning af køretøjer
Om- og opbygning har været en af de store punkter i forbindelse med EU-forordninger, der delvist var forsinket i mange år. I en ihærdig debat, var det vores målsætning, at sikre en gelinde implementering af disse allerede gældende EU-regler, så både opbyggere og dem, der bygger køretøjer om, ikke ville stå i en situation, hvor deres erhverv er mistet.
Det lykkedes til sidst at overbevise Transportministeren om, at sagen skulle gentænkes, hvilket resulterede i, at lovforslaget og de oplæg fra Færdselsstyrelsen, blev skrottet. Nu fortsætter arbejdet med at klæde vores opbyggermedlemmer på, hvad angår at implementere de processer, der skal til, for at kunne tilpasse ens virksomhed til de kommende krav, fordi EU-lov skal implementeres, før eller senere.
Motorcykler og afgift
På motorcykelområdet har vi efter mange års politiske arbejde lykkes med, at få etableret konkrete regler for ombygning og identitetstab i forhold til registreringsafgiftsloven. Det har været en langvarig proces siden etablering af Motorstyrelsen i 2018, at sikre den korrekte forståelse hos Motorstyrelsen, hvordan motorcykler bygges om, og en forståelse af, at der er tale om personalisering og ikke skatteunddragelse.
Den i Landsskatteretten førte sag, som SKAD stod for, har desuden bidraget med konkret viden, der har gjort os i stand til, at få en bedre forståelse af fortolkninger og udfordringer. Nu er vi i gang med at færdiggøre vores vejledninger i samarbejde med Motorstyrelsen, så vores værksteder og private medlemmer få en bedre forståelse af de nye regler.
Vi takker alle for det gode samarbejde og ønsker et rigtig godt nytår med ønske om at vi alle går en lys fremtid i møde.
Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser 2022.