23948sdkhjf

JURA: Få styr på lejebiler

JURA: Det kræver en hel håndfuld dokumenter at leje eller låne en bil ud. Og det kan blive dyrt at overse nogle af dem.

PAPIRARBEJDE Har du styr på lejebiler? "Ja da" tænker de fleste - for hvor meget kan der være at holde styr på? Svaret er desværre "en hel del," og stadigt flere udfordringer kommer snigende omkring netop lejebiler.

Udlejningsbekendtgørelsen, registreringslovgivningen, forsikringer, regler om godskørsel, GDPR og ikke mindst Færdselslovens § 133a, stk. 2 eller bedre kendt som "vandvidskørselsreglen" - alt det; og det bare for en udlejning af en bil til en kunde.

Hvis vi tæller dokumenter, så når vi hurtigt op på en lille håndfuld - og det alene tilsiger, at man varetager udlejningen digitalt på den ene eller anden måde.

Det letteste er ubetinget at starte i udlejningsbekendtgørelsen; den bekendtgørelse, der opstiller de grundlæggende krav til, hvordan selve udlejningskontrakten skal se ud.

Heri findes reglerne om, at selvrisiko højst må udgøre 5.000 kr., at der skal noteres kørekortnummer på samtlige førere og at udlejningsaftalen skal opbevares i mindst fem år.

At parternes navne også skal fremgå, virker åbenbart, men det kan ikke understreges nok, at skriftlighed er altafgørende.

Forud for overhoved at overveje udlejning, så er det relevant at få bilen registreret til udlejning - og det gælder altså også, selvom man kalder det udlån. Begreber gør ingen forskel; overhoved!

Så er der forsikringerne

Det gør det heller ikke, når vi kommer til forsikringer - for selvom man kan låne sin private bil til hvem, man vil, uden at det (i udgangspunktet) har betydning for forsikringerne, så det er ret afgørende for en erhvervsmæssig lejebil, at der er styr på forsikringen - både ansvar og kasko.

Forsikringsselskabet skal vide, at bilen skal anvendes til udlejning - og de rigtig gode forsikringspriser holder sig gerne til den udlejning, der sker ad hoc. Med ad hoc tænkes her på udlejning af biler til værkstedskunder, der har brug for lejebil i forbindelse med, at de har deres egen bil på værksted. Men det er værd at undersøge sine forsikringsforhold.

Et selvstændigt tema i forsikringen er naturligvis, om den selvrisiko, som man må pålægge lejer, også er den samme, som den, man bliver opkrævet af sit forsikringsselskab. Ellers kan det hurtigt blive en underskudsforretning at have udlejningsbiler.

Og så er det jo et kapitel for sig at tilbyde lejerne at betale et mindre beløb i selvrisiko for at undgå den store selvrisiko - men det har jeg skrevet om tidligere, så den parkerer vi her.

Ved udlejning over 30 dage

Hvis en udlejning varer mere end 30 dage, så skal man skele over i registreringslovgivningen, for så kommer der pludselig krav om, at der sker en registrering af lejer som bruger - med alt hvad det indebærer. Det er sjældent ønsket for udlejer - heller ikke selvom tilliden mellem parterne er fin. Men overtrædelse af registreringsbekendtgørelsen er faktisk bødebelagt.

Udlejer man en varevogn til godskørsel med egne varer, kan man rende ind i udfordringer med godskørselsreglerne, efter hvilke varevognen skal registreres til firmakørsel i Motorregistreret.

Og anvendes bilen til godskørsel for fremmed regning, så skal udlejer faktisk huske at bede om dokumentation for, at chaufføren rent faktisk har de fornødne tilladelser.

Og så er der naturligvis GDPR

GDPR spiller naturligvis også ind i udlejningsforholdet, for udlejer får en række oplysninger om føreren og eventuelle andre brugere.

Dertil kommer, at mange vælger ikke blot at notere kørekortnumrene, men tage en kopi af kørekortet.

Alle disse data behandles af udlejer, og derfor er han forpligtet til at udlevere sin privatlivspolitik til ikke blot den fører, der står overfor ham, men også de, der noteres i øvrigt.

Det kan give visse udfordringer, hvis der skal noteres en række førere, der ikke alle har mulighed for at være til stede.

Endelig - og for ligesom at understrege letheden i at udleje biler for blot et par timer (en vis ironi kan her forekomme) - må udlejer sikre sig mod chaufførernes potentielle vanvidskørsel ved at bede om en tro- og loveerklæring på, at der ikke tidligere er en historik af vanvidskørsel kombineret med en fremadrettet bekræftelse på ganske simpelt: at køre ordentligt.

Og med tro- og loveerklæringen i hånden, er de fleste forsikringsdækket for tab af bilen ved førerens vanvidskørsel.

Så efter denne skov af dokumenter, der heldigvis kan samles i forskelle app-udbydere, er vi endelig klar til at leje fru Jensen en mikrobil, mens hendes egen ditto er til reparation.

Det bliver da ikke lettere....eller hvad?

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095