UGENS LEDER Apropos plugin-hybrider - de farveblinde politikere
LEDER
NOGLE POLITIKERE MÅ være farveblinde. For de viser lige nu, at de ikke kan kende forskel på grøn og sort. For jo, plugin-hybriderne er vitterligt grønne. Ikke så grønne som egentlige elbiler, men en del grønnere end fossilbiler.
DET ER FACTS i debatten, der kører lige nu om, hvorvidt en plugin-hybrid som typisk en Ford Kuga nu er grøn eller ej. Og den deraf følgende diskussion om hvorvidt plugin-hybriderne får for stor rabat på registrerings-afgiften - eller omvendt, at der betales for lav registreringsafgift på plugin-hybrider.
OG JA, EN plugin udleder mere CO2 end en ren elbil, men den udleder meget mindre end en benzin- eller dieselbil. Og det er den grønne pointe lige nu - for alternativet til en plugin er for mange ikke en elbil; alternativet er en fossilbil. Og for nogle er en effektiv dieselbil måske det det bedste valg. Det gælder, hvis man jævnligt kører lange turer fx over Storebælt.
VEL ER PLUGIN en overgangsteknologi på vejen til endnu flere elbiler. Men lige nu er manglen på ladestandere og den for mange begrænsede rækkevidde afgørende for, at elbilen ikke er løsningen lige nu for alle.
MEN OGSÅ PRISEN er et problem for de elbiler, der er på markedet lige nu. En elbil med en god rækkevidde koster typisk 400.000 kr., en høj pris i mange private husholdninger.
FØRT NÅR DEN nye generation af mindre elbiler med den mest moderne teknologi er klar, er de det stærke alternativ. Et eksempel på en elbil i denne kategori er Volkswagen ID.2. Men den vil antagelig først dukke op hos forhandlerne i 2025.
DET ER I øvrigt samme år som det bebudede "pitstop" på de nuværende registrerings-afgifter. Så hermed en klar opfordring til de farveblinde politikere: Lad nu registreringsafgifterne på biler - el, plugin og fossil - være uændrede så længe. Det er ødelæggende for salget og dermed for branchen, at blive ved med at åbne diskussionerne. Den anden side af samme sag: Det skaber unødvendig usikkerhed for køberne.