23948sdkhjf

Store krav til elektriske Toyota-forhandlere

Toyotas kommende elbiler lanceres under et nyt under-brand. De såkaldte Beyond Zero-modeller kommer i en lind strøm de næste år. Vi mødte den første bZ-model og Toyotas pressechef til en snak om, hvad det vil betyde for forhandlere og værksteder

BARCELONA Toyota har været længe om at lancere en fuldt elektrisk bil, men til sommer står den nye bZ4X i forretningerne og markerer samtidig starten på et nyt såkaldt sub-brand for Toyota. Alle de kommende elektriske biler vil blive lanceret som Beyond Zero-modeller (bZ), og frem til 2025 drejer det sig om hele syv modeller. Derfor har forhandlerne travlt med at gøre klar til elektrificeringen af Toyota-brandet.

- Arbejdet med at gøre klar til bZ-modellerne er i fuld gang og har været det i længere tid. I princippet er det bare en bilmodel i butikken, men der stilles krav til forhandlerne, for at man kan være bZ-forhandler, og opfylder man ikke de krav, kan man ikke være Beyond Zero-forhandler. Men vi forventer, at det bliver langt de fleste forhandlere, der får status af BZ Hub, som det kaldes, forklarer Anders Tystrup.

Vi er taget med ham til Barcelona for at få det første indtryk af de modeller, der de kommende år vil være spydspidser i elektrificeringen af Toyota. I mange år holdt Toyota fast i, at det i miljøets interesse var bedre at bygge hybridbiler til millioner af kunder verden over fremfor at satse på fuldt elektriske modeller til en smal kundegruppe i Europa og de rigeste stater i USA.

Den strategi er der i princippet ikke ændret på, men fremover vil fuldt elektriske modeller også være en del af Toyotas strategi for at nedbringe udslippene fra deres modeller.

Om få måneder er den første helt elektriske bil klar til lancering, og for at differentiere de kommende fuldt elektriske modeller fra de normale mainstream Toyota-modeller (de fleste er delelektriske hybrider) har man søsat sub-brandet Beyond Zero.

Første bil i Beyond Zero-serien er en bil, der bedst kan sammenlignes med Toyota RAV4, men bilen er lidt større i de fleste dimensioner, og blandt storsælgende konkurrenter findes Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.4 og Tesla Model Y.

 Lynladere til alle

Hos Toyota er man sjældent først med noget, men når man går ind i ny teknologi eller vælger en ny retning, så gør man det grundigt, og Toyota kan bedst sammenlignes med en supertanker: Det tager noget tid, fra man drejer på roret, til skibet skifter kurs.

Hos Toyota betyder lanceringen af Beyond Zero derfor, at man ikke blot klistrer et nyt skilt på døren til de eksisterende forretninger og beder forhandlerne om at købe et par ekstra forlængerledninger. Nej, et af kravene til forhandlerne er derfor, at der skal være fire AC-ladere og en lynlader, for at man kan kalde sig Beyond Zero-hub, og blandt andet derfor tager etableringen lidt længere tid.

- Det kræver forberedelser at blive Beyond Zero-hub, for lige nu handler det blot om en enkelt model, men der er syv biler i pipeline inden 2025, så det fysiske skal være på plads, vurderer Anders Tystrup.

Han forventer, at langt de fleste af Danmarks 65 udsalgssteder vil blive Beyond Zero-hubs, men at det i praksis vil tage noget tid inden alle er fysisk klar, idet man nogle steder i Danmark er presset af lange leveringstider på etablering af ladeinfrastruktur.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.267