UGENS LEDER Løsningen som ingen ønsker
LEDER
DER ER ALT for langt mellem bilerne til salg i udstillingslokalerne. Og det koster alt for meget at tørre bilerne i sprøjtekabinerne. Det de to dominerende problemer i den danske autobranche dette forår.
BEGGE PROBLEMER SKYLDES i høj grad krigen i Ukranie. Ganske vidste tog manglen på biler fart som følge af corona. Problemet startede med nedlukkede bilfabrikker og blev skaleret op som følge af manglen på mikrochips, der også skyldtes corona. Men med den russiske invasion af Ukraine er problemet eksploderet, fordi mange af bilfabrikkernes underlerandører netop er fra Ukraine.
OGSÅ SOM DIREKTE følge af krigen mod Ukranie er de stærkt stigende priser på energi og den eksploderende pris på naturgas. Det har allerede haft en afgørende betydning for autolakererne.
IMIDLERTID ER DER nu flere penge på vej til lakererne. En række forsikringsselskaber, i denne uge Topdanmark og i sidste uge de 24 selskaber i Taksatorringen, har indvilget i at betale et energitillæg til lakererne. Og flere ser ud til at følge trop.
DERMED ER DER en måske ikke egentlig løsning på vej til lakererne, mens det her og nu ser sortere ud for forhandlere af nye, men også af brugte biler. Massiv mangel på bilen.
IMIDLERTID ER DER udsigt til, at manglen på biler vil løse sig på en måde, som ingen i branchen ønsker: Nemlig ved at den generelle utryghed som følge af krigen i Ukraine plus følgende mangel på råvarer, stigende priser og høje inflation vi føre til, at flere udsætter køb af bil.
”Der er udsigt til at manglen på biler kan løse sig på en måde, som ingen i branchen ønsker.