23948sdkhjf

Lille, let og billigt bremsesystem til også selvkørende biler

Continental har udviklet et elektrohydraulisk bremsesystem, der kan bremse lynhurtigt automatisk.

TILPASNING Også bremsesystemer i bilerne er under forandring i en tid med elbiler og udsigt til selvkørende biler. Det giver helt nye muligheder for de store teknologivirksomheder, der udvikler for bilfabrikkerne.

Tyske Continental har udviklet, hvad kæmpekoncernen kalder et banebrydende elektrohydraulisk bremsesystem, MK C2, der tilbyder en række fordele; det har en høj ydeevne, er kompakt og let og nemt at integrere i mindre køretøjer. Desuden kan systemet skaleres til alle typer biler med forskellige drivlinjekoncepter og varierende plads til installation.

Antallet af komponenter er lavt, og derfor er omkostningerne til dette bremsesystem, i forhold til andet på markedet, ikke så høje. Selv basisversionen af ​​MK C2 giver mulighed for automatiseret parkering.

Brake-by-wire

MK C2 er et såkaldt ’brake-by-wire’ system, hvor bremsepedalen ikke er fysisk koblet til genereringen af det hydrauliske bremsetryk. Det åbner op for fordele af hastigt stigende betydning: Ved 80 procent eller mere af alle decelerationer i en elbil kan elektrisk strøm genereres gennem regenerativ bremsning, ved normal kørestil. Alligevel skal bremsepedalen altid føles ens for føreren, selvom hjulbremserne faktisk ikke bruges. Under autonom kørsel kan MK C2, med sit høje dynamiske niveau, generere bremsetryk inden for blot 150 millisekunder, når et førerassistentsystem kræver tryk. MK C2 er designet til automatiseret kørsel i niveau 3 eller højere.

Nu hvor bilproducenter producerer hybrid- og elbiler i stor skala, tilbyder vi MK C2 på præcis det rigtige tidspunkt Amit Kapoor, chef for forskning og udvikling, Continental

-Nu hvor bilproducenter producerer hybrid- og elbiler i stor skala, tilbyder vi MK C2 på præcis det rigtige tidspunkt, siger Amit Kapoor, chef for forskning og udvikling hos Continental, og fortsætter:

-Fremtidige bremsesystemer skal naturligvis understøtte sikkerhed, men også effektivitet, komfort og i fremtiden flere ekstra funktioner. Det er MK C2 perfekt egnet til.

Sparer CO2-udledning

Fremtidige bremsesystemer skal være i stand til mere end ’bare’ at bremse en bil sikkert. De skal bidrage til køretøjets effektivitet, og de skal opfylde nye krav til automatiseret kørsel. En del af det er at generere bremsetryk meget hurtigt, når aktiv køresikkerhed kræver det. I et elektrificeret køretøj kan regenerativ bremsning (genvinding) øges med op til 30 procent i forhold til hybridbremsesystemer uden simulatorpedal. MK C2 kan dermed gøre det muligt at sænke CO2-udledningen med op til 5 gram per kilometer.

Ny systemarkitektur

Afhængigt af bilfabrikantens krav kan MK C2 anvendes med en mekanisk pedal til manuel hydraulisk bremsning, eller med en elektronisk pedal, hvor føreren af bilen træder på en bremsepedal, der via sensorer registrerer førerens behov for bremsekraft. Systemets elmotor genererer efterfølgende det nødvendige hydraulisk tryk.

Det betyder også, at parkeringsbremsen kan undvære en mekanisk transmissionslås.

kile

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094