23948sdkhjf

Messer er mere end hestekræfter

Bilmesser handler ikke længere kun om hestekræfter, men livsstil og signalværdi, skriver direktøren for eCarExpo Gunnar Dackevall i dette debatindlæg

Jeg har selv været til flere bilmesser gennem de seneste årtier. Jeg har været imponeret, drukket champagne, set på hurtige biler og smukke designs.

Men det format begynder at høre fortiden til. For samtidig med hele transformationen til elbiler er et helt nyt messeunivers også blevet til. I takt med bilmarkedet er blevet mere diverst - el, hybrid, diesel, benzin - har måden vi anskuer biler på også ændret sig. Biler er ikke længere blot et økonomisk statussymbol med fokus på hestekræfter og design. Biler er blevet et transportmiddel, der skal sende et tydeligt signal til omverden om livsstil og politisk ståsted.

Derfor oplever vi, at messeformatet har ændret sig. Forbrugerne ønsker en holistiske oplevelse. Og kan man give dem det, kan bilmesser pludselig tiltrække et større og mere diverst publikum end førhen, hvor messerne primært rummede bilentusiasterne.

Det er naturligvis elektrificeringen, der har været med til at ændre på behovene og skubbe til indholdet på fremtidens messer. Fremfor blot at fremhæve bilernes ydeevne, bliver der i dag efterspurgt et fokus på infrastruktur, generel mobilitet, inspiration til hvordan man som privatperson kan tage del i denne grønne omstilling m.m. Messerne skal simpelthen favne bredere.

Det er således interessant, at elektrificeringen ikke alene er et paradigmeskifte, der er blevet italesat af de store bilfabrikanter. Det er også et skifte for hele messekulturen i Nordeuropa. Både ved eCarExpo i Stockholm og den kommende i København i oktober er det tydeligt, at indholdet har ændret sig. Selv for udstillerne, der i højere grad begynder at sælge biler under messen, da den netop tiltrækker den brede befolkning, og ikke kun entusiasterne, der kommer for at kigge på nye features og uopnåelige drømme. Det, synes jeg, er forfriskende - at vi nu både kan danne rammer for inspiration og uddannelse og samtidig fungere som en form for pop-up butik med alt det bedste inden for e-mobilitet. Før i tiden var det normalt, at alle bilfabrikanter havde en butik i Danmark, sådan er det heller ikke længere.

I år er eCarExpos hovedsponsor FDM, hvilket jeg betragter som en bekræftelse på vores berettigelse og relevans overfor den brede befolkning. Sidste år havde vores elbilmesse over 9.000 gæster i Øksnehallen. I oktober i Bella Centeret regner vi med over 15.000 gæster. Det skyldes primært, at el-segmentet er modnet. Derfor tror jeg også, at vi må lægge det gamle messeformat i graven og konstatere, at både forbrugere og biler er gået ind i en ny tid. Der er taget hul på en helt ny ære, vi ikke har set siden, bilen for alvor kom på samlebåndet i 1912.

Af Gunnar Dackeval, direktør for eCarExpo

Sidste år havde vores elbilmesse over 9.000 gæster i Øksnehallen. I oktober i Bella Centeret regner vi med over 15.000 gæster. Det skyldes primært, at el-segmentet er modnet.

eCarExpo

eCarExpo blev afholdt første gang i Danmark i 2021 i Øksnehallen i København. Dette års udgave af eCarExpo finder sted i Bella Center i København den 28. - 30. oktober 2022.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099