UGENS LEDER Eftermarkedet er guld
LEDER
DET ER MODSÆTNINGERNES uge: Stærkt 2021 versus bekymrende 2022.
LIGE NU KOMMER der masser af særdeles positive regnskaber for 2021 – mange leverer endda gedigne rekordresultater. Dernæst landede årets AutoIndex med resultatet af kundernes tilfredshed med maærkebranchen med stadigt bedre vurdering af nyvognsforhandlerne, mens mærkeværkstederne måtte se en lille tilbagegang – men dog kun en lille. Så juhuu for 2021.
MEN KAN DET fortsætte? Næppe. 2022 er startet med et dramatisk fald i salget af nye biler. Det skyldes nok mangel på mikrochips, men det er ikke den eneste forklaring. Således viser nye tal fra analyseinstituttet Voxmeter, at langt færre danskere planlægger at købe ny, såvel som brugt bil i år sammenlignet med sidste år.
OG HER HER forklaringen ikke mangel på mikrochips. Forklaringen gemmer sig i en generel mindre forbrugsevne og at mange familier dette forår prioriterer rejser – så bilkøb rammes altså dobbelt lige her. Og oven over dette svæver så, at der fra mange sider – ikke mindst politisk – til stadighed skubbes til den grønne omstilling inkl. skiftet til elbiler.
DER ER ALTSÅ udsigt til et mindre prangende 2022 end 2021. Hvad man kan gøre for at mindske forskellen gav ugens årsdag i Bilbranchen flere bud på: Her var det gennemgående tema fra eksperter fra Sverige, Tyskland og USA: Sats mere på service, som det blev sagt her. Det kan oversættes til: Eftermarkedet er guld.
PS: FLERE AF eksperterne pegede i øvrigt på, at de nu ikke ser med særlig stor bekymring på elbilerne. Også de har deres indtjening: Bremser og dæk og fælge fx – især dæk og fælge.
Der er altså udsigt til et mindre prangende 2022 end 2021.