23948sdkhjf

UGENS LEDER Tomme hylder er den nye normal

Den har været på vej i nogen tid, og nu er den her: Manglen på reservedele ude på værkstederne. Nu handler det om at overveje nye muligheder - måske gå kontroversielle veje. 

LEDER

MANGLEN PÅ VARER i det hele taget og her især manglen på reservedele til biler er nu nået ud på autoværkstederne.

NYE TAL OG advarsler fra organisationer og værksteder lyder ens: Vi mangler reservedele. Værksteder melder om, at biler ikke kan leveres tilbage til kunderne i ugevis, fordi reservedelene ikke kan skaffes. Et problem i direkte følge heraf er, at lånebilerne er ude i stadigt længere tid, hvilket virkeligt koster penge.

DERMED HAR MANGLEN på reservedele store både direkte og indirekte omkostninger for det enkelte værksted.

SAMTIDIG ER SALGET af nye biler fortsat lavt. Helt nye tal viser, at i årets første fem måneder er bilsalget faldet med 22,9 procent i forhold til året før, mens majsalget er 19,7 procent lavere i år i sammenligning med sidste år. Det holder flere eksisterende biler kørende.

SELV OM PRISEN på benzin farer mod 20 kr. literen, er der fortsat behov for daglig transport i biler i Danmark, og derfor skal der stadig serviceres og repareres biler ude på værkstederne – der altså får stadigt sværere ved at skaffe reservedele.

ET SÆRLIGT PROBLEM ser dækbranchen ud til at køre frem imod: Mange dæk kommer fra Fjernøsten, og lige her er problemet med langsommelig og kostbar container-transport et lodret problem. Kendere i skibsbranchen kommer ikke med gode nyheder: Ingen hurtigere og billigere container-transport før tidligst i 2023.

DET LIGNER ET problem, der bider sig selv i halen og for hver dag bliver mere alvorligt. Et bud på en løsning kommer direktøren for sammenslutning af frie værksteder med: Overvej andre reservedels-leverandører end de sædvanlige. Ja, køb delene i udlandet, om nødvendigt.

 

Der skal fortsat repareres biler ude på værkstederne
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062