23948sdkhjf

Ny Mercedes: Test beviser, at forhandlere kan ånde lettet op

Mercedes-Benz har skåret to cylindre af deres motor i topmodellen af Sprinter-programmet, men forhandlerne kan ånde lettet op. Trækkraften er stadig tilfredsstillende.

Den nyeste 4×4-udgave af topmodellen i Mercedes-Benz Sprinter-program – 319 CDI - har fået en helt ny to-liters 4-cylindret motor, hvor der før havde været 3-liter V6-teknik; men bilen klarer de fleste af de udfordringer, som vi udsatte den for under en test forleden, ganske fornemt.

Det var især skiftet fra seks til fire cylindre, som vakte bekymring fra entreprenører; men den nye såkaldte OM 654 motor, der er kommet i 2022-udgaven, yder fortsat samme 190 hk – også i modeller på 5,5 ton totalvægt.

Skiftet handler om lavere CO2-tal og bedre brændstofforbrug. V6’eren er ganske enkelt mere tørstig end den avancerede 4-cylindrede motor, som først blev udviklet til fabrikkens personbiler, men nu er tilpasset anvendelsen i erhvervskøretøjer.

Vores testbil var i lang og høj udgave, og den kører efter WLTP-standard 9,3 km/l, oplyser importøren.

Positiv trailertest

For at se om bilen fortsat kunne leve op til skudsmålet som en momentstærk arbejdshest, tog vi den forbi vores faste testchauffør, entreprenør Vagn Nielsen i Osted på Midtsjælland. Her prøvede vi den med trailer på det bakkede terræn lastet til 2,8 ton trailervægt, som var dimensionen for trækkrogen ifølge bilens specifikationer.

Med Vagn Nielsen i spidsen faldt resultatet af prøvekørslen ganske positivt ud. Op ad bakke fra stilstand accelererede bilen og skiftede blødt gennem gearene i 9-trins automatgearkassen - og det gjorde den uden nogen anstrengelser.

Lavt støjniveau

Motorlyden var rimelig lav og behagelig hele tiden. Man kan i øvrigt også selv vælge at skifte gearene manuelt via skifteplader bag rattet.

Med den seneste 4×4 udgave er bilen blevet automatiseret, hvor man før skulle koble off road-systemerne ind manuelt. Før fordeltes systemet 35/65 – nu klares det trinløst. Det sker via en kobling i fordelingsgearkassen.

Under normal kørsel kører bilen med baghjulstræk, men trækket kan overføres til forakslen ved behov. Ved nødbremse-situationer kobles forakslen ud og momentet reduceres til 0 km/t.

Krænger i sving

Bliver man lidt for modig og ender i en under- eller overstyringssituation, vil kræfterne fordeles for at stabilisere bilen. I værste fald vil esp/4ETS systemerne hjælpe til.

Selv om firehjulstrækker får bilen til at ligge mere stabilt på vejen, skal man altid huske, at en så høj bil krænger en del.

- Og det inspirerer ikke til voldsom kørsel, som Vagn Nielsen udtrykte det.

En tur i grusgraven

Vi prøvede desuden 4×4-systemet i Mogenstrup Grusgrav tæt på Brorfelde ved Holbæk. Grusgraven var venligt udlånt af ejerne Sten Hansen og Thomas Ravn.

I grusgraven fik bilen lov til at vise, at de stejle bakker med løst underlag ikke var et problem. Man begynder med at slå esp-systemet fra (via skærmen), så kræfterne kan overføres på underlaget.

4×4 træder til

I terrænet kan man mærke, at firehjulstrækket træder til hele tiden – og man kan også læse det på instrumenterne. Vi prøvede også at slå esp til – men så kommer bilen ikke langt. Trods de kraftige terrændæk.

Nu var vejret tørt, så det var kun nogle vandhuller i bunden i grusgraven, hvor vi kunne agere mudderkørsel, men resultatet var det samme: 4×4 systemet greb ind og førte sikkert bilen op ad vandhullerne igen.

Meget høj indstigning

Der er et par negative ting ved bilen – og det er den 80 cm. høje indstigning til førerhuset, hvor man nærmest skal trække sig op i rattet. Fartgrebet sidder underligt nok på døren i stedet for i A-stolpen. Skal man op i højre side, må man bruge s-sele og fartgreb sammen.

Der findes 4×4-biler fra genren, hvor der er et ekstra nederste ”blødt” trin, som kan bøje ved kontakt med undergrunden.

Det er lettere med adgang til varerummet via bagdørene – her er der et ekstra trin op til varerummet, så her er det lettere at komme op.

Høj siddestilling

Vel inde på det læderbetrukne førersæde, bag det multijusterbare læderrat er siddepositionen også ret høj – også selv om det luftaffjedrede sæde kan indstilles efter chaufførens vægt. Der er varme i alle sæder. Et plus er den sorte stofhimmel i kabinen og sædearmlæn samt oliefyr og DAB-radio.

Instrumenteringen er digital – med to skærme, som betjenes via knapper på rattet. Hovedskærmen var i testbilen på 10,25 tommer. Her finder man navigation og 360 graders ”bird view” kamera.

Bilen havde Mercedes’ MBUX system, hvor man kan tale til sin bil; men det kræver tilvænning at gøre sig forståelig for bilens computer.

Rart i sommervarmen bliver også bilens klimaanlæg.

God aflæggeplads

Varerummet er stort og har 10 fastgørelses-kroge plus LED-belysning. Læssehøjden målte vi til 76 cm. Bagdørene åbnede 270 grader.

De to sidedøre var ikke helt elektriske – men var i testbilen assisteret med el, så de var lettere at åbne og lukke.

Der er også masser af aflæggeplads, men ikke et egentligt handskerum. Der er to kroge i bagvæggen til overtøjet. Dertil flere usb-stik (c-typen) og 12 volt stik.

Masser af sikkerhed

Der var i testbilen også masser af assistent- og sikkerhedssystemer som adaptiv fartpilot, fartpilot og fartbegrænser, LED lygter, elektronisk p-bremse, nødbremse og skiltegenkendelse.

Dertil bremseassistent, kollisionsassistent, blindvinkel-assistent, sidevindsassistent, regnsensor og linjevogter.

Den store frihøjde gør, at man skal bruge trinbrættet i for-kofangeren, når man skal rengøre forruden og tilse motoren. Det virker fint, men frontklappen er voldsom tung at løfte. Her burde der være en gasdæmpet frontklap til opgaven. Et plus er, at sprinklerdyserne sidder på viskerarmene.

Testbilen havde vældig meget ekstraudstyr bl.a. aluminiumsfælge, LED lygter, læderindtræk og læderrat.

FAKTA

  • Model: Mercedes-Benz Sprinter A2 H2 4×4 2,0 CDI 4 cyl
  • Motor: OM 654 4 cyl.
  • Slagvolumen: 1.950 omdr.
  • Ydelse: 190 hk v. 3.800 omdr.
  • Moment: 450 Nm v. 1.400-2.400 omdr.
  • Forbrugssnit WLTP: 9,3 km/l.
  • CO2 udslip: 280 g/km.
  • Gearkasse: 9G automatic.
  • Totalvægt: 3.500 kg.
  • Nyttelast: 1.197 kg.
  • Trailervægt: 3,5 ton.
  • Trækkrog: 2,8 ton.
  • Vogntogsvægt: 7 ton.
  • Akselafstand: 3.665 mm.
  • Dæk: Continental Winter Contact 255/75 R16 c M+S.
  • Pris fra: 375.031 kr. plus moms.
  • Merpris 4×4: 34.933 kr. plus moms.
  • Pris testbil med udstyr: 560.649 kr. plus moms.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094