UGENS LEDER Er der også plads til WM?
AU2PARTS ER EN stor grossist i Danmark. AD Danmark er i færd med at arbejde sig frem som en anden af de store. Og FTZ er enorm stor. Ligesom Auto-G er en stor leverandør til landets værksteder.
DET FORHINDRER IMIDLERTID ikke i, at den tyske gigant WM har etableret sig i Danmark og nu er ved at bygge sit hovedkvarter – med salg af første reservedel til efteråret og med ambition om også at være en af de helt store.
OG DERTIL KOMMER så alle de andre, der hver især styrker sig i kampen om at sælge reservedele. Den øjeblikkelige udvikling stiller spørgsmålet: Hvor mange reservedels-leverandører er der egentlig plads til? Hos ejerne af de mange grossister overvejer man med garanti samme spørgsmål – og konklusionen er klar: Der er i hvert fald plads til os.
I BESTRÆBELSERNE PÅ at finde sin plads blandt de mange, kører hver grossist sin strategi. Helt overordnet er feltet delt op i to: De etablerede, typisk FTZ og au2parts, der slår på stor service og mange vareture pr. dag. Og de up-coming; her AD Danmark, hvis slagkraft især er lav pris. ”Lav pris vinder altid,” som ejer Bent Jensen ofte siger.
SPÆNDENDE ER DET så, hvor WM vil køre hen. Selv siger WM’s chef, Daniel Poulsen, at WM ikke skal være tysk discount, men vil slå på troværdighed. Det peger jo i FTZ- og au2parts-retningen. Det kræver den store investering; men WM har jo en solid ejer, som det understreges igen og igen.
Hvor mange reservedels-leverandører er der egentlig plads til?
ÉT ER DOG helt sikkert; at konkurrencen bliver stadigt mere indædt – og alt andet lige er det til fordel for landets værksteder. Men det kan nok også gøre nødvendigt i en tid med så vildt stigende priser på råvarer og transport som lige nu.