UGENS LEDER Agenter, forsyningskrise, inflation - det problematiske halvår
FØRSTE HALVÅR 2022: Agenterne kommer, eller rettere agenterne er her. Det kinesiske bilmærke Aiways gik forrest med den nye forretningsmodel. Men nok så afgørende er det, at også de store etablerede bilfabrikker er på vej til at skifte til agent. VW, BMW og Mercedes meldt ud, at de vil gå agentvejen i Europa – altså inkl. Danmark.
I FORLÆNGELSE HERAF er den fortsatte konsolidering – flere bilmærker hos færre forhandlere. Stellantis har vist vejen, flere følger efter.
NU KÆMPER GROSSISTERNE yderligere om værkstederne. I første halvdel af 2022 blev konkurrencen skærpet igen: AD Danmark meldte ud, at de gearer op for alvor, FTZ har startet planlægningen af et nyt hovedcenter og WM Autodele har taget førte spadestik til deres første bygning her i landet.
I FØRSTE HALVÅR 2022 har forsyningskrisen sat ind for alvor. Både nyvogns- og brugtvognsforhandlerne skriger efter biler. Krisen har endvidere bredt sig til værksteder – her oplever mange, at de ikke kan få reservedele.
OVER ALT DETTE ligger en tung dyne: Inflationen løb løbsk i første halvår. Alt som i alt blev dyrere. Det smitter af på alt fra salg af biler og videre til grossister og værksteder. Inflation kombineret med den generelle usikkerhed som følge af krigen i Ukraine får mange til at stoppe op; jeg venter lige med at købe ny bil – eller med næste service.
DET ER MODERNE at sige udfordrende, når noget skal løses. Men ordet udfordrende dækker ikke her – første halvdel af 2022 har været problematisk. Dybt problematisk.
Ordet udfordrende dækker ikke her – første halvdel af 2022 har været problematisk. Dybt problematisk.
MEN ET PROBLEM for nogle, kan være en mulighed for andre. Der er altid plads til de dygtigste; det viser de mange rekordregnskaber for 2021, der jo også var et problematisk år – problematisk coronaår.