23948sdkhjf

Fortsat billige plugin'er: Regeringen bevarer udskældt klimarabat til hybridbiler

Efter måneders forhandling har regeringen og støttepartierne nu valgt at fortsætte den omstridte klimarabat til pluginhybrider.            

Regeringen, SF, De Radikale og Enhedslisten vil fortsat give gedigne afgiftsrabatter til pluginhybridbiler.

Det viser en aftale mellem regeringen og dens tre støttepartier.

Flere undersøgelser og eksperter har ellers vist, at de kombinerede el- og benzinbiler ikke er grønne som forventet. En undersøgelse fra Vejdirektoratet har vist, at bilerne i mange tilfælde udleder lige så meget CO2 som almindelige benzin- og dieselbiler.

Partierne har siden april forhandlet om at justere den omstridte bilaftale fra december 2020, der for at booste salget gav pluginhybrider en skatterabat på i gennemsnit 195.800 kroner i 2021.

Skatterabat på 8 mia. kr.

Alene i 2021 fik bilejerne en samlet skatterabat på over otte milliarder kroner. Den nye »justering«, som ventes at blive præsenteret onsdag, er en forspildt chance for at gøre op med rabatten til pluginhybrider, mener Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling ifølge Information.

At give rabat til pluginhybrider giver ifølge ham ingen mening.

- Det er virkelig ærgerligt, at vi som nation fortsat vil begunstige pluginhybrider i så høj grad. Det er penge, vi kunne have brugt på anden grøn omstilling,« siger han til Information.

Som en del af den nye aftale ændrer partierne dog på vilkårene for firmabetalte elbiler og pluginhybrider, der anvendes som fri bil.

Dermed vil firmabetalte elbiler få et ekstra skattefradrag på 15.000 kroner, mens firmabetalte pluginhybrider får et tillæg på 30.000 kroner ekstra i skat. Det skal stille elbiler bedre end pluginhybrider.

Mindre justering

Ændringerne skønnes samlet set ikke at have betydning for CO2-udledningen i 2030, lyder det i aftaleteksten ifølge Information.

Professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet kritiserer aftalen for blot at være »en mindre justering.«

Ligesom de økonomiske vismænd har han flere gange opfordret politikerne til straks at skrotte afgiftsrabatten.

- For hvert år, der går, bruger man nogle milliarder på biler, der ikke er grønne, siger han til Information.

For hvert år, der går, bruger man nogle milliarder på biler, der ikke er grønne Mogens Fosgerau , professor i transportøkonomi, Københavns Universitet

Ifølge den nye aftalejustering skal hele bilaftalen genbesøges i første kvartal af 2023. Skatteminister Jeppe Bruus afviser kritikken og siger, at det blandt andet handler om tryghed for bilejerne.

- Lige nu er der som bekendt stor usikkerhed både for forbrugernes økonomi og produktion og salg af biler, siger han til Information.

Ministeren tilføjer, at brugtvognssalget har vist, at der samlet set nu bliver solgt flere rene elbiler end pluginhybrider.

- Derudover følger vi udviklingen løbende og har aftalt, at vi tager et kig på det hele igen næste år.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079