23948sdkhjf

Bilbranchen DI: Ny aftale sikrer ro om plug-in-hybriderne

Regeringen har sammen med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten præsenteret en række justeringer til afgiftsaftalen fra 2020. Med justeringerne er der sikret foreløbig ro om bilbeskatningen, lyder det fra Dansk Industri

Afgiftsdebatten om plugin-hybriderne og deres reelle CO2-aftryk var på sit højeste i starten af året og nåede kulminationen den 10. februar 2022, hvor den netop tiltrådte skatteminister Jeppe Bruus (S) blev kaldt i åbent samråd om sagen. Ministeren lagde på samrådet op til, at såfremt en ventet undersøgelse fra Danmarks Statistik gav anledning til, at man skulle kigge nærmere på aftalen fra 2020, var ministeren åben over for det.

De ventede ændringer af aftalen er netop blevet præsenteret i dag, onsdag, og med aftalen følger blandt andet en justering af beskatningen på el- og plug-in hybridbiler, der bliver anvendt som fri bil, beskriver Bilbranchen en del Dansk Industri (DI).

Fremover vil der blive givet et fradrag på 15.000 kroner i beskatningsgrundlaget for elbiler, der bliver stillet frit til rådighed for medarbejderen af arbejdsgiveren. Samtidig kan man få et tillæg på 30.000 kroner i beskatningsgrundlaget for plug-in-hybrider, der bliver stillet frit til rådighed for medarbejderen af arbejdsgiveren.

Med aftalen følger også, at medarbejdere fremover skattefrit kan få opladning af deres private bil på arbejdspladsen, ligesom der bliver afsat en pulje på 92,5 mio. kroner, der skal medfinansiere og dermed øge antallet af ladestandere i boligforeninger. Både almene boligafdelinger og andelsboligforeninger kan søge puljen.

Bilbranchen: Gode justeringer

Bilbranchen i DI har under hele forløbet været i tæt dialog med politikere og embedsmænd for at få debatten om afgiftsrabatten på plug-in-hybriderne ført på et faktuelt grundlag – herunder åbent forklaret forskellen mellem plug-in-hybridernes formelle CO2-udledning fastsat i deres typegodkendelse og de antagelser om bilernes reelle udledninger, der blev anvendt i den politiske aftale fra 2020.

Bilbranchen er tilfreds med, at der i de nye aftalejusteringer ikke ændres i hverken registreringsafgift eller grøn ejerafgift.

- Undersøgelsen fra Skatteministeriet i marts dokumenterer, at der samlet set er en fornuftig beskatning af plug-in-hybridbiler i forhold til deres reelle CO2-udledning. Derfor har det været afgørende for branchen at sikre ro om såvel registreringsafgiften som den grønne ejerafgift, da selv små ændringer af disse ville have ført til nærmest uoverskuelige administrative konsekvenser for såvel myndigheder som for branchen, fortæller Thomas Møller Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen og fortsætter:

- Samtidig kvitterer vi også for, at justeringerne i aftalen fremmer den grønne omstilling af bilparken på flere områder. Firmabilsbeskatningen får nu en grønnere profil, medarbejdere får mulighed for at få tilbudt skattefri opladning af deres private bil på arbejdet, ligesom boligforeninger nu kan søge om tilskud til opstillingen af ladestandere”.

Ændringerne i aftalen træder i kraft 1. januar 2023 og gælder ind til 31. december 2026. Aftalepartierne er enige om, at partierne mødes i 2023 for at følge op på alle elementer i aftalen.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093