Kunstig intelligens skal finde og vurdere bilskader

Gå rundt om den tilbageleverede bil efter endt leasing, leje eller deling med mobiltelefonen eller en tablet, mens en app dirigerer dig og kameraet, som optager buler, ridser, stenslag og andre skader. Kunstig intelligens – AI – vurderer skaderne via billedgenkendelse og laver automatisk en skadesrapport. Helt standardiseret, transparent og fri for menneskelige fejl for at give effektivitet, tillid og tryghed.
Vi vil disrupte den tidskrævende måde, autobranchen hidtil har inspiceret tilbageleverede biler på, ved at bringe AI skadesgenkendelse til både autovirksomheder og forbrugere Isabella Agdestein, CEO, focalx
Det er essensen i et nyudviklet system hos lige så nye focalx, der blev stiftet som selskab i august 2021. Den unge startup virksomhed har på kort tid fået over en million kroner i udviklingsstøtte fra blandt andet Innovationsfonden og beskæftiger nu 20 i alt; fem i hovedkvarteret i København og 15 i Indien, hvor den ene medstifter, tekniske ophavsmand og nu CTO i Danmark, Pritam Bolenwar, oprindelig kommer fra.
Billedgenkendelse bag
CEO og anden medstifter er Isabella Agdestein, der er tidligere kandidatstuderende i finansiering og strategi og projektkonsulent hos blandt andet Implement Consulting Group. Hun mødte Pritam Bolenwar via sin mand i et iværksættermiljø, og de to fandt sammen en forretningsmodel for skadessystemet, som Bolenwar var i gang med at udvikle. Han har boet i Danmark 10 år, med arbejde for Mærsk og it-udviklingsselskabet ePOS, og har arbejdet med AI-teknologi i flere år. Han havde en ide om, at billedgenkendelsesteknologi kunne benyttes til skadesgenkendelse, men konceptet var ikke forfinet, da de to besluttede sig for at starte virksomhed sammen.

I dialog med store spillere
Isabella Agdestein tog hurtigt kontakt til potentielle kunder i autobranchen og en række investorer for at prøve ideen af. Og det har givet bonus.
- Vi er i god dialog med potentielle kunder, og det er gået rigtig stærkt. Nu, efter et år med intensiv udvikling, har vi en løsning med en app til både Android- og iOS-styresystemer samt til web, med integrering til forskellige kundesystemer, fortæller Isabella Agdestein.
focalx er i dialog med spillere som Applus, FDM, forsikringsbranchen og andre aktører i autobranchen om at benytte systemet. Hvilke og hvad kan focalx først løfte sløret for senere, når kontrakter er faldet på plads.
- Alt hænger jo sammen i bilbranchen i Danmark om blandt andet forsikring og reparation af både leasing-, leje- og delebiler, så vi har berøring med hele værdikæden og alle med behov for vores app og softwareløsning, siger Isabella Agdestein.
Vil disrupte branchen
Hun tilføjer, at focalx oplever stor efterspørgsel efter at have kørt pilotprojekter i både Danmark og Sydamerika med virksomheder, der har forskellige løsninger inden for udlejning og delebiler.
- Vi vil disrupte den tidskrævende måde, autobranchen hidtil har inspiceret tilbageleverede biler på, ved at bringe AI skadesgenkendelse til både autovirksomheder og forbrugere og dermed skabe grundlag for en standardiseret og tryghedsskabende overleveringsproces. Det har været vigtigt for os at skabe en decentral løsning, der kan bruges på enhver mobil enhed. At man ikke behøver at flytte bilen til en inspektionshal eller værksted, for at kunne inspicere dem, kan optimere en lang række processer. Vores løsning giver helt andre muligheder end for eksempel stationære kameraer – men det kræver naturligvis, at kameraerne i de benyttede mobile enheder er gode nok. Dette har udfordret os lidt i udviklingsarbejdet, men det bliver i stigende grad et mindre problem, da kameraerne i telefonerne konstant bliver mere kraftfulde, fortæller virksomhedsstifteren.
Standardisering giver tillid
I sin kortlægning af autobranchen har focalx set, hvordan bilinspektion mange steder foregår helt manuelt ved, at en person skriver på papir og derefter i et system på pc.
Vores løsning giver decentralisering, sparer tid og holder konsistent kvalitet, så alle kunder får samme service og leveret en rapport i et standardiseret format Isabella Agdestein, CEO, focalx

- Vores løsning giver decentralisering, sparer tid og holder konsistent kvalitet, så alle kunder får samme service og leveret en rapport i et standardiseret format. I nogle segmenter er der mangel på tillid, og for eksempel tror vi meget på delebiler som fremtidens grønne måde at holde bil på, og her vil brugerne gerne have høj gennemsigtighed omkring bilskader, siger Isabella Agdestein.
Hun er sikker på, at også bilimportører af især brugte biler vil få glæde af en fuldstændig transparent og ensartet løsning til bilinspektion.

- Se for eksempel en virksomhed som Cazoo - en brugtbilsportal fra UK. De har skabt en millionforretning på få år ved at sælge og levere brugte biler til folk, uden at kunden har set bilen fysisk. Det kan de kun, fordi de giver kunden en komplet, objektiv og detaljeret skadesrapport inden køb. Inden få år vil alle brugtbilsplatforme have brug for at kunne generere sådanne rapporter, hvis de skal kunne konkurrere, og vi skal levere teknologien. Gennemsigtighed er fremtiden indenfor decentraliseret bilsalg, siger Isabella Agdestein og fortsætter:
- Vores koncept kan ekspandere til mange markeder, for produktet er meget skalerbart og behovet er kæmpestort. Vi tror på en fremtid, hvor brugte biler i langt højere grad vil cirkulere frem for nye biler. Vi er den eneste nordiske virksomhed, der laver decentraliseret AI bilinspektion, og vi har meget få konkurrenter internationalt. Vi har et ekstremt dygtigt techteam, og vi er stolte over, at vi allerede nu at kan levere nogle af de bedste resultater i branchen med vores banebrydende teknologi.
AI analyserer billeder
focalx’s AI og computer vision-teknologi gør bilinspektion op til 83 procent hurtigere end en traditionel inspektion udført af et menneske, samt mere ensartet uden menneskelige fejl, fortæller virksomheden. Appen i systemet scanner bilens nummerplade og instruerer brugeren i at tage billeder 360 grader rundt om bilen. Herefter genererer focalx’s system en komplet skadesrapport af bilen, hvor alle skader, buler og ridser bliver dokumenteret i detaljer. Løsningen kan samtidig kende forskel på gamle og nye skader, så ansvaret for den enkelte skade placeres det rigtige sted. Se en mere teknisk forklaring på virksomhedens hjemmeside focalx.ai.
Støtte fra fonde og investorer
Startup-virksomheden focalx har på et år rejst en million kroner i støtte til udvikling af sin AI-baserede software fra en række fonde: Innovationsfondens Innofounder og Innobooster, Fonden for Entreprenørskab, Otto Bruuns Fond og Women in Tech. Der er desuden kommet økonomisk hjælp fra den familieejede investeringsfond Lottrup & Co, der står bag succesfulde investeringer i softwarevirksomheder såsom LanguageWire, Leapwork og Ocean.io, samt fra ’business angel’ Roeland Hofkens, CPTO i LanguageWire. Roeland Hofkens er bestyrelsesformand i focalx.
Direktør skulle have været elitedanser
Isabella Agdestein satsede på en karriere som elitedanser, med cirka 40 timers træning om ugen, indtil hun blev ramt af alvorlig skade. Den nu 25-årige CEO i selskabet focalx startede derfor en kandidat i finansiering og strategi på CBS og har arbejdet for konsulenthuset Implement Consulting Group indenfor strategi og projekter.