Tommy Stuckert: Vigtig pointe - også vi i AutoPartner yder nyvognsgaranti
Tommy Stuckert, konceptchef, AutoPartner:
1. Hvilke er de største udfordringer for AutoPartner det kommende halve år?
- Generelt oplever vi travlhed på vores værksteder – og hos nogle er der længere ventetid end normalt. Det er selvfølgelig positivt, at det går godt – men vi mærker stadig manglen på arbejdskraft på nogle af vores værksteder og udfordringerne med at få besat eller genbesat en stilling på værkstedet. Det er i dag en udfordring i mange brancher og ikke blot i autobranchen.
- Kunderne må derfor også til tider forvente længere ventetid end tidligere. Samtidig kræver det også endnu bedre planlægning af den daglige drift på værkstedet.
2. Hvilke er de største vækstmuligheder for AutoPartner det kommende halve år?
- Vækst kan jo være forskellige ting og på forskellige områder – men der er ingen tvivl om, at som tiderne er lige nu, med det historisk lave nybilssalg, så giver det os mulighed for at vækste på omsætningen ude på vores værksteder, da forbrugerne enten beholder den gamle bil eller måske køber en ny brugt bil, og dermed oftere søger mod frie værksteder, hvor reparationspriserne typisk er lavere end på mærkeværkstederne.
- Men på et tidspunkt, vil det igen ændre sig, når leveringssituationen på nye biler, bliver mere normal. Så vil de nye biler komme væltende, og så bliver udfordringen at fastholde kunderne på de frie værksteder og få det gjort klart for dem, at de bevarer nyvognsgarantien, når bilen bliver serviceret på et AutoPartner værksted.
- Et andet sted vi ser vækstmuligheder, er i vores medlemmers indtjening på værkstedet. Vi gør derfor meget ud af at hjælpe vores værksteder med at blive endnu bedre til at tjene penge, optimere driften, kigge ind i processerne på værkstedet og huske på, at de skal tage sig betalt for det arbejde, de udfører.
Så der er masser af vækstmuligheder i markedet.
3. Hvilke muligheder har AutoPartner for at fortsætte den grønne udvikling det kommende halve år?
- Selvom den procentuelle andel af de såkaldte ”grønne biler” udgør en stadig større og større del af nybilssalget, så udgør de stadig kun godt 5% af den samlede danske bilflåde, når vi sammenlægger el- og hybridbiler. Men vi er med helt fremme. Udover et bredt program af reservedele til både el- og hybridbiler i vores katalog, så tilbyder vi specialværktøj, og ikke mindst uddannelse til vores værksteder.
- Det er heller ikke overraskende, at de kurser der pt. er mest rift om, helt klart er el-/hybridkurserne. Samtidig har vi oplevet en stor tilgang af medlemmer i vores koncept ”Det grønne e”, som er for de værksteder, der gerne vil profilere, at de kan servicere de ”grønne” biler. Vi prøver på denne måde at sikre, at værksteder, som er tilknyttet os, får al den hjælp, de har brug for, uanset om det drejer sig om uddannelse, markedsføring, specialværktøj eller reservedele – også de dele, som normalt opfattes som ”captive parts”, altså dele, som endnu ikke findes i det frie eftermarked.
4. Hvordan vurderer du den stadigt større konkurrence blandt landets værksteder?
- Det er meget forskelligt, hvordan konkurrencen er og opleves alt efter hvor man bor og driver værksted. Det er der ikke noget nyt i.
Den direkte konkurrence opleves nok størst i de større byer, hvor kunderne har flere valgmuligheder.
- Men også her kommer spørgsmålet om arbejdskraft i spil, som jo også er en vigtig del af konkurrencen værkstederne imellem. Uanset om du driver værksted i en større by eller en mindre landsby, så hænger de gode mekanikere bare ikke på træerne.
-Vi ser også en øget konsolidering i markedet, hvor der kommer flere af det vi kalder ”imperiebyggere” – dvs. værkstedsindehavere, der enten udvider deres forretning eller får flere afdelinger.
Vi ser også en øget konsolidering i markedet, hvor der kommer flere af det vi kalder ”imperiebyggere” – dvs. værkstedsindehavere, der enten udvider deres forretning eller får flere afdelinger. Tommy Stuckert, konceptchef, AutoPartner
- Forbrugerne bliver samtidig eksponeret for en masse markedsføring fra forskellige værksteder. Markedsføring der langt hen af vejen fortæller det samme – nemlig at vi står klar til at servicere din bil!
- Forbrugerne har et hav af valgmuligheder med 10-12 forskellige værkstedskæder, de øvrige selvstændige værksteder samt diverse mærkeværksteder. Dertil skal lægges muligheden for ”service-on-the-spot” af de mobile ”værksteder” der vinder frem, og som netop nu udvider kraftigt med flere servicebiler, efter at de har fået tilført ny kapital fra en af de større aktører i eftermarkedet. Så konkurrencen er ikke blevet mindre derude!