UGENS LEDER: Samkørsel er lige mig
MÅSKE TÆNKER DU, at den sidste i Danmark, der vil kaste sig over samkørsel til og fra arbejde er chefredaktøren på Motor-magasinet. Men sådan er det ikke. Også jeg har fundet en lad-os-køre-sammen-kammerat. Nu kører jeg Helsingør-København sammen med Niels for enden af vejen.
ANLEDNINGEN ER DOBBELT: At spare på CO2’en og at spare på udgifterne til energi. Så let er det. Og jeg – og Niels for den sags skyld – er jo ikke de eneste, der har konstateret, at det koster mere og mere endnu at tage bilen til og fra jobbet. Mit månedsregnskab udviklede sig i en vild retning. Og så blev der handlet. Det er måske et par tusinde at spare for mig, men for Danmark handler det om milliarder – både på energi- og på CO2-regnskabet. Derfor sætter Vejdirektoratet nu en kampagne for samkørsel i værk.
TRANSPORTMINISTER TRINE BRAMSEN oplyser i den forbindelse, at der hver dag er cirka 14 millioner tomme passagersæder i personbiler på farten. Og der er færre end 1,1 personer i bilerne. Derfor er det oplagt, at der er store besparelser i samkørsel til glæde for privatøknomien, for trængslen og for klimaet.
KAMPAGNEN I NOGEN grad, den enkeltes grønne samvittighed og ikke mindst energipriserne vil øge samkørsel. Det får en direkte konsekvens for de danske autoværksteder og grossisterne. Færre kilometer kørt er lig med mindre omsætning på værkstederne.
EN YDERLIGERE KONSEKVENS af de generelt høje energipriser og især de lige nu særligt høje elpriser er, at det vil sænke farten på salget af elbiler. Men selv skyhøje elpriser er ikke et farvel til elbilerne. Kundernes ønske om en bil med kabel vil ikke mindskes. Og når prisen på elektricitet falder igen – eller vi har vænnet os til den – kommer kunderne tilbage igen og spørger efter en ny bil. Og det bliver en elbil.
Men kunderne kommer igen og spørger efter en ny bil - en elbil