23948sdkhjf

Fokus på ladestandere i yderområderne

Mens der opsættes ladestandere i byerne og hovedvejene i stor stil, halter det med ydreområderne. Drivkraft Danmark efterlyser flere støttekroner.

Drivkraft Danmarks mener, det skal være attraktivt for alle danskere at køre i elbil og dermed skal der være god ladeinfrastruktur over hele landet.

- Skal det være attraktivt for alle danskere at køre i elbil, skal der være god ladeinfrastruktur over hele landet – også selvom de fleste primært vil oplade hjemme eller på arbejdspladsen. Selvom Drivkraft Danmarks oversigter viser, at der også kommer lynladere i yderområderne, er det stadigvæk langs hovedvejene og i de store byer, at der åbner langt flest lynladestationer. Det bør indgå i overvejelserne, inden politikerne bruger flere offentlige støttekroner til at understøtte lademarkedet bredt, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark, som repræsenterer 11 store og små ladeoperatører i Danmark.

Væksten i antallet af elbiler har gjort det langt mere attraktivt at være lade-operatør i Danmark. Det voksende marked giver anledning til, at mange nye ladeoperatører og -produkter kommer på markedet til gavn for konkurrencen og forbrugerne. Det gælder såvel destinationsladning som hurtig- og lynladere.

Ulige fordeling

Allerede i år vil Drivkraft Danmarks medlemmer have mindst 195 lynladestationer over hele landet – alle med to eller flere ladeudtag. I 2024 vil tallet være mindst 265 ladestationer og vores forventning er, at det i realiteten vil blive betydeligt højere. Fordelingen er dog ikke overraskende stadig ulige landsdelene imellem.

- De seneste års støttepuljer har uden tvivl accelereret udrulningen af lade-infrastruktur til glæde for elbilisterne. Men spørgsmålet er, om der nogle steder er givet offentlig støtte til ladestandere, der var kommet op alligevel? Og det leder naturligvis til spørgsmålet, om pengene kunne være brugt bedre ved at fokusere på yderområderne. Det mener vi faktisk, siger Jacob Stahl Otte og fortsætter:

Spørgsmålet er, om der nogle steder er givet offentlig støtte til ladestandere, der var kommet op alligevel? Og det leder naturligvis til spørgsmålet, om pengene kunne være brugt bedre ved at fokusere på yderområderne. Det mener vi faktisk, Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark

- I stedet for brede støttepuljer bør politikernes hovedfokus fremadrettet være på at skabe gode rammer for et åbent og landsdækkende ladenetværk med mange ladeoperatører, gennemsigtighed, stærk priskonkurrence og tilgængelighed for alle. Det vil gøre det langt nemmere at være elbilist, fordi man ikke skal køre omveje for at finde en ladestander fra en bestemt operatør, hvor der ofte også er kø. Det vil også gøre det langt billigere at sikre den nødvendige ladeinfrastruktur, fordi de forskellige ladeoperatører både konkurrerer og supplerer hinanden over hele landet – ligesom vi kender det fra brændstofmarkedet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094