23948sdkhjf

Begmand til politiet – også frie værksteder må lovliggøre biler

Vestre Landsrets slår fast, at også frie værksteder må lovliggøre køretøjer tilbageholdt af politiet som følge af ulovlige ændringer. Politiets har ellers fejlagtigt krævet, at det var forbeholdt de autoriserede værksteder.

De frie værksteder kan glæde sig over en principiel dom fra Vestre Landsret i sidste uge. Her slog domstolen fast, at også frie værksteder må lovliggøre køretøjer tilbageholdt af politiet som følge af ulovlige ændringer, der har betydning for bilens luftforurening. Politiets kar ellers krævet, at bilen blev lovliggjort på et mærkeværksted.

- Politiets praksis har været fuldstændig forkert og direkte konkurrenceforvridende, og det har vi nu rettens ord for, siger Managing Partner i Din Biladvokat advokat Johanne Berner om den principielle sag, som hun har ført i fællesskab med brancheorganisationen Dansk Bilbrancheråd.

Politiets praksis har været fuldstændig forkert og direkte konkurrenceforvridende, og det har vi nu rettens ord for, Joahnne Berner, Managing Partner i Din Biladvokat og juridisk chef i Dansk Bilbrancheråd

Kernen i sagen var, hvordan man skulle forstå brugen af termen ”autoriseret reparatør”, som politikerne benyttede i en bisætning ved udformning af loven om lovliggørelse i 1998. Politiet har forstået det som autoriserede værksteder generelt.

Prisforskel på kr. 90.000

Et frit værksted på Kolding-egnen tog i maj 2022 kontakt til Dansk Bilbrancheråd og udtrykte sin forundring over, at politiet kunne kræve, at hans kunde – ejeren af en Audi, der ulovligt havde fjernet partikelfilteret på bilen – var blevet tvunget ind hos et autoriseret Audi-værksted for at få bilen lovliggjort.

Medlemsvirksomheden kunne lovliggøre bilen for ca. 20.000 kr. Audi kunne lovliggøre bilen for ca. 115.000 kr.

Dansk Bilbrancheråd tilbød bilejeren at føre sagen for Landsretten. Efter lange indlæg om den tidligere praksis, var Landsrettens dom helt entydig:

Alle autoværksteder må lovliggøre bilerne – og politiets praksis kan fremadrettet ikke opretholdes!

Ifølge Johanne Berner er afgørelsen en kæmpe fjer i hatten for de frie danske værksteder, da denne sikrer den frie konkurrence – til gavn for bilejerne, der får en væsentlig besparelse uden det tidligere monopol – og til gavn for værkstederne, der endnu en gang har måtte kæmpe og gå rettens vej for at få ret.

- jeg har kendskab til tre-fire lignende sager, en nu står det klart, hvad retspraksis er og det er helt afgørende, siger Johanne Berner.

Utvetydig praksis

Johanne Berner Hansen tvivler dog på, om der kan opnås erstatning til bilejere, der har været tvunget til at få udført lovliggørelsen på et mærkeværksted.

Direktør i Dansk Bilbrancheråd Erik S. Rasmussen er også tilfreds med dommen:

- Det er helt vildt, det her. Dette er sagen, som ikke kunne vindes. Der forelå en utvetydig praksis fra landsretten, hvor lovliggørelse skulle ske på et ”autoriseret værksted”, og den retspraksis er skabt af – undskyld mig – forsvarere, der ikke har haft den fornødne kendskab til branchen og de særregler, der gælder. En sådan praksis kunne vi naturligvis ikke leve med i den frie del af branchen, siger han.

Motor-magasinet har forgæves forsøgt at indhente en kommentar fra statsadvokaturen i Viborg, som første sagen på vegne af politiet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109